6x food mythes die we onszelf wijsmaken

Body & beauty

Instagram is hét digitale bewijs van onze geldingsdrang op voedingsgebied. We zijn de hele dag schouderklopjes aan het uitdelen voor het fortuinlijke eetgedrag van onze vrienden, en anders nemen we ze ook graag in ontvangst. Want we eten niet voor niets die glutenvrije koeken, pure chocolade en gezonde burgers. Toch? Nou, dat valt dus vies tegen. Dit zijn de meest hardnekkige mythes rond voeding.

1. “Ik eet glutenvrij, want dat is gezonder en maakt me minder dik”

Het meest lachwekkende en toch succesvolle excuus van de eeuw. Glutenvrij eten mag dan opeens helemaal trendy zijn, maar het is zeker niet gezonder. Er staat GLUTEN-vrij, niet vet-of koolhydraatarm. Behalve een glutenallergie is er geen andere legitieme reden om opeens te stoppen met gluten eten.

2. “Ik bestel een veggie-pizza, zo slecht kan dat toch niet zijn”

Het kost ons al moeite om aan de twee ons groente per dag te komen, dus hé, wie gaat ons hierin tegenspreken? Groente is groente. Wil je het nog ‘gezonder’ maken, zorg dan voor een dunne pizzabodem en zo min mogelijk kaas.

Ken je deze superdunne ‘pizza’ al?

3. “Ik drink biologische frisdrank, dat bevat minder suikers”

Ze zijn populairder dan ooit: de biologische frisdranken. Allemaal voorzien van het herkenbare, minimalistische etiket en de naam klinkt oh-zo gezond. Maar het is nog steeds een suikerhoudende drank, en dat is altijd al zo geweest. Het gehalte aan suikers zal ongetwijfeld minder zijn dan een glas cola, maar daarmee is het niet gezonder. Bovendien, we drinken toch geen frisdrank om gezond te doen?

4. “Ik snoep nooit. Ik eet alleen pure chocolade”

Liepen we eerst nog te gruwelen van pure chocolade (bitter!), sinds het label ‘superfood’ erop prijkt, is het niet meer aan te slepen. We hebben nog nooit zó’n goede reden gehad om aan de (pure) chocola te gaan. Thank god voor de superfoodcommercie. Maar laten we toch even duidelijk zijn: het cacaogehalte mag dan gestegen zijn (pure chocolade bevat tenminste 54% tot 87% cacao), de hoeveelheid suikers, smaakstoffen en vetten is er niet minder op geworden. En volgens de normale maatstaven is het dus gewoon snoepgoed te noemen. Ja, ook in combinatie met chiazaad, bosbessen of chilipeper.

5. “Ik eet alleen kipburgers, dat is beter dan hamburgers”

Leuk geprobeerd hoor, maar het is en blijft een burger. Wit vlees zal op bepaalde fronten beter scoren dan rood vlees, maar kippen leiden in Nederland vaak geen beter leven dan onze koeien of varkens. Je kunt beter kiezen op basis van je favoriete smaak, want daar zit wel degelijk een verschil in. Wil je echt gezonder doen? Kies voor een vega-variant.

6. “Als ik geen tijd heb om te ontbijten, pak ik een gezonde double chocolate, almond, chia seed & peanut butter granolabar

Ten eerste is het geen verstandige keuze om je ontbijt over te slaan, dat weten we allemaal. Iets moet de motor laten starten in de ochtend, alleen in dit geval niet een granolabar. De als gezond verpakte treats zijn in de meeste gevallen een zeer verraderlijke keuze. Goedkoop, makkelijk en ja… vol met suikers. Is het beter dan niks? Waarschijnlijk wel. Is het gezonder dan de gemiddelde gevulde koek? Zeker niet.

Schrap jij ook regelmatig tot vaak koolhydraten uit je dieet? Dat schijnt dus helemaal niet zo’n goed idee te zijn.

Meer leuke content? Like ons op Facebook