7 bruikbare tips voor ouders die struggelen met angst

Inga Stoit 12 nov 2018 Gezondheid

Moeders willen graag krachtig zijn en continue genoeg power voor de kids hebben. Maar niemand is altijd even krachtig, ook ouders kampen met angsten. Je stopt ze al gauw weg, omdat je vindt dat je kind voor gaat, maar je hoeft (en kan) het niet alleen doen.

Je eigen belang is namelijk net zo van ‘belang’. Denk aan wat er wordt omgeroepen in het vliegtuig: ‘Zorg eerst dat je zelf veilig bent, zodat je hierna jouw kind in veiligheid kan brengen.’ Self-care maakt dat jij (nog) beter voor anderen kan zorgen.

1. Routine

Routine klikt wellicht saai maar het kan een hoop struggles de baas zijn. Wanneer alles volgens plan of volgens schema verloopt, ben je minder geneigd angstige gevoelens te ervaren. Je weet wat je te wachten staat en maakt verrassingen op deze wijze minder vaak voorkomend. Mochten er wel verrassingen op je pad komen, dan ben je hier beter tegen bestendigd. Je kan meer aan omdat je zelfverzekerder in je schoenen staat.

2. Ademhalen

Een goede en rustige ademhaling kan ook hoop stress schelen. Wanneer je gefocust bent op de ademhaling richt je als het ware de aandacht naar jezelf, je geest en het lichaam. Je kunt jezelf kalmeren of toespreken. Een goede ademhaling kan enorm in je voordeel werken. Probeer hier op te letten wanneer je je verslagen voelt door (opkomende) angst.

3. Slapen

Slaap lost veel op. Wanneer onze energie op is raken we al snel van de rel. Wanneer je goed geslapen hebt, is je lichaam en geest in staat om meerdere prikkels en situaties te verdragen. Je kan simpelweg meer aan en daarom is het enorm van belang. Zorg dat je ten alle tijden genoeg uurtjes maakt.

4. Professionele hulp

Moeders kunnen veel, maar ook zij hebben soms hulp nodig. Soms wordt het allemaal even teveel en is hulp van buitenaf de beste oplossing. Het kan zo enorm verlichtend werken, een kort gesprek kan al wonderen verrichten. Je voelt je begrepen, gesteund en wellicht kan je er weer krachtiger tegenaan. Angst is niet iets waar je je voor hoeft te schamen, we dealen er allemaal mee.

5. Goed eten

Je lichaam voeden met bouwstoffen waar het ook echt daadwerkelijk iets aan heeft, is heel verstandig om te doen. Van gezonde voeding krijg je namelijk energie, terwijl ongezonde voeding energierovend kan werken. Eet voeding die in jouw voordeel werkt, zo blijf je angstige gevoelens eerder de baas.

6. Bewegen

Beweging werkt stressverlagend. Je loopt, sport, fietst of zweet het letterlijk uit je lijf. Zweten is eigenlijk niet eens nodig. Een wandeling buitenshuis zorgt voor ruimte in het hoofd. Je bent hierna weer beter in staat om bepaalde zaken te overzien en bent wellicht tot nieuwe inzichten gekomen.

7. Supplementen

Wanneer je veel last hebt van angst, is er soms medicatie nodig. Wellicht kan je deze angst ook beperken door bepaalde rustgevende supplementen. Er zijn genoeg planten die kalmte met zich mee brengen, en dit kan jij makkelijk tot je nemen door middel van supplementatie. Probeer het, niet geschoten is in ieder geval altijd mis!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
7 bruikbare tips voor ouders die struggelen met angst
Sluiten