Body 29 jun 2014 Claire Easy Peasy

7 x waarom oranje zo goed is

Nu onze mannen het tot de volgende ronde hebben geschopt daar in Brazilië neemt de oranje koorts weer in rap tempo toe. Wat ons betreft kan het niet oranje genoeg zijn, niet alleen op de buis maar ook op je bord! Natuurlijke producten met een oranje kleurtje zijn over het algemeen goed voor huid, haar & hart en geven daarnaast je weerstand een boost. Vaak als gevolg van de aanwezige vitamine A en C. Meestal denken we meteen aan de wortel en de sinaasappel, but hey there’s more!

480479351

Rozenbottel

Niet altijd is het eenvoudig voor je darmen om vitamin C uit een product op te nemen. Bij de rozenbottel is dat wel het geval. Ze zijn vooral in in mei en juni verkrijgbaar bij groenteboer of reformwinkel en zien er gedroogd en verwerkt in een gerecht niet rood maar oranje uit! Rozenbottels worden in de keuken (op wat roosvicee na) maar zelden gebruikt door ons Hollanders. Jammer, want het is erg lekker als thee, door salades of in sauzen voor een pittige bite.

Cantaloupe

Meer oranje wordt het niet. Deze meloensoort, zit net als zijn broertjes vol met water, vitamine C en ook vitamine A & B is aanwezig. Maar dat is nog niet alles! Ook foliumzuur, kalium en inositol (belangrijk voor de werking van de hersenen en het zenuwstelsel) zijn vertegenwoordigd. Lekker als tussendoortje, voorgerecht, bij de borrel met wat ham of door een shake!

139889531

Perzik

Our favourite! Fris en zacht met veel vitaminen (A & C) en vezels. Leg eens een paar gehalveerde perziken (even invetten met wat olie) op de BBQ tussen al die burgers en kipsate’s. Lekker in de salade of als zomerstoetje met wat kwark & honing.

Mango

De mango is mierzoet en bevat dan ook behoorlijk wat fruitsuikers. Wat deze vrucht toch heel gezond maakt, is de combinatie van ijzer en vitamine C. IJzer wordt namelijk beter opgenomen in combinatie met deze vitamine soort, heeft moeder natuur weer goed geregeld dus. Wij gebruiken mango vaak door een smoothie voor de kids.

450086077

Oranje linzen

Zijn net als hun bruine, rode en gele look-a–likes vooral zo populair vanwege hun vezels en proteïne. Zeker als je wat minder vlees eet, kun je met linzen goed je eiwitten aanvullen. Linzen staan niet zozeer bekend om hun hoge vitamine gehaltes maar meer om de aanwezige mineralen. Vooral ijzer, magnesium en foliumzuur. Wij vinden het lekker in de lasagne of in een curry.

Kurkuma

Oke, oke we kennen het ook onder de naam GEELwortel, maar met de juiste lichtval vinden wij hem toch echt oranje en krijgt hij dus met recht een plaatsje in deze lijst. Er komt steeds meer aandacht voor de positieve effecten van dit kruid. De veroorzaker daarvan is curcumine. Dit stofje zou in staat zijn om het lichaam tot in de diepste lagen te reinigen waardoor het een heel scala aan ziekten kan voorkomen of terugdringen. Mooi meegenomen is dat het een heerlijke smaak geeft in soepen, sauzen, pannenkoeken en curry’s.

469857213

Rooibos thee

You love it or you hate it. Wij behoren helaas beiden tot die laatste groep.
Helaas, want deze theesoort heeft wel degelijk wat benefits. Zo houdt het ‘t cholesterolgehalte laag, bevordert het de stoelgang door aanwezig looizuur en is het een rustgevend kruid, daarnaast ook nog eens vrij van theine, na een heftige pot voetbal dus heel welkom om even mee bij te komen.

Reageer op artikel:
7 x waarom oranje zo goed is
Sluiten