8 tips die je moet weten om jullie ochtenden soepel te laten verlopen

Kids

Waarom heb je je schoenen nog niet aan? Waar is je rugzak? En kijk eens naar je haar, daar moet echt een borstel doorheen. Oh nee, we hebben geen fruit meer. En waar is je huiswerk? Heb je dat al in je rugzak gedaan? Doordeweekse ochtenden kunnen behoorlijk stressvol zijn.

Een klein dingetje dat fout gaat, kan je hele ochtendroutine in de war schoppen. En moet je eens kijken hoe je hele gezin het huis verlaat: gestrest tot en met! We weten allemaal waarschijnlijk heel goed wat er in bovenstaand voorbeeld – of bij jullie thuis – misgaat. Dat is het ontbreken van het codewoord voor stressvrije ochtenden: voorbereiding! Want zoals heel veel dingen, draaien ook relaxte ochtenden om een goede voorbereiding.

Zo zijn er veel dingen die je de avond van tevoren al kunt doen:
– kleren klaarleggen (zo voorkom je tijdverslindende discussies in de ochtend). En zo pak je dat nog effectiever aan en doe je het meteen voor de hele week
– lunchpakketje klaarmaken
– rugzakken vullen met fruit, gymkleren en huiswerk (het lunchpakketje doe je er morgen bij)
– de ontbijttafel vast dekken
– douchen (zijn je kids gewend ‘s ochtends te douchen? Probeer het eens ‘s avonds, scheelt veel tijd)

Zo. Dus dat is geregeld. Dat doe je voortaan ‘s avonds en niet meer ‘s ochtends wanneer je toch al het gevoel hebt dat je tijd tekort komt. Voel je de stress nú al van je afglijden? En dan hebben we nog niet eens ons lijstje met overige tips gedeeld. Hierdoor gaan jullie ochtenden zeker soepeler verlopen.

1

Zorg dat je zelf klaar bent

Sta eerder op dan je kids. Liefst een halfuur eerder, zodat je al gedoucht, aangekleed en desnoods ook al opgemaakt bent. Zorg er in elk geval voor dat je aan jezelf niet meer zoveel hoeft te doen – behalve laten we zeggen: ontbijten en tanden poetsen.

2

Maak een schema waar iedereen zich elke dag aan houdt

Stel een plan op dat elke dag werkt, zo voorkom je chaos en weten de kinderen wat ze moeten doen: plassen, wassen, aankleden, eten, tanden poetsen, jas en schoenen aan, tas pakken. Je kunt er bijvoorbeeld deze gratis kaarten voor gebruiken. Of je maakt zelf een lijstje met stappen. Als je het plastificeert, kunnen je kinderen dagelijks bij elk afgewerkt punt een vinkje zetten met een whiteboard-stift, zodat ze zien wat er nog moet gebeuren.

Bron: Tumblr
3

Sla het ontbijt nooit over

Ontbijten is belangrijk: zowel voor grote als voor kleine eters. Zorg dat ontbijten tot jullie ochtendroutine behoort. En dan niet onderweg op de fiets even snel een boterham naar binnen schuiven. Nee, ik bedoel dan: samen aan tafel zitten en een voedzaam ontbijt eten.

4

Kijk eens hoe lang jullie echt doen over de route naar school

Time het maar eens. Het moment van jas aandoen tot het binnenlopen van de school. Misschien is het veel langer dan je eigenlijk denkt en komen jullie daarom vaak te laat? Of misschien heb je veel minder tijd nodig dan je er in je hoofd van maakt. Toch handig om rekening mee te houden.

5

Praat met andere ouders over hoe zij het aanpakken

Soms kunnen de ochtendroutines van vrienden en bekenden een ontzettende eyeopener zijn. Zo heb ik vrienden die hun kinderen elke ochtend tv laten kijken, als ze tenminste op tijd klaar zijn met alles. Dus: zijn ze snel? Dan mogen ze als beloning kijken. Zitten ze alleen maar te treuzelen en te klieren? Dan is er ook geen tijd meer voor tv.

6

Sta op tijd op

Het is een onwijze inkopper, dat weten wij ook wel, maar zorg dat jullie op tijd opstaan. Als je een keer goed bijhoudt hoeveel tijd jullie nodig hebben om (zonder te haasten) de ochtend te laten verlopen, dan weet je hoeveel tijd je echt nodig hebt. Soms is een kwartier eerder opstaan dé manier om zonder gejakker en gejaag de deur uit te gaan.

7

Blijf rustig

Als je elke ochtend aan het stressen en schelden bent, moet je er misschien eens bij stilstaan wat voor effect dat op je kinderen kan hebben. Behalve het ‘s ochtends wat rustiger aan te doen, kun je er ook voor zorgen dat de situatie sowieso niet uit de hand loopt. Probeer altijd rustig te blijven. Eigenlijk is dit Tip 1.

8

Eindig positief

Hoe de ochtend ook gaat verlopen, probeer ‘m met een lach te beëindigen. Je bent gewoontes aan het veranderen en dat proces zal heus niet meteen smoothly verlopen. Stukje bij beetje zal het beter gaan. En dat is oké. Nog even doorzetten en over een paar jaar denkt niemand in jouw gezin meer aan hoe stressvol de ochtenden wáren, maar vooral aan hoe relaxt ze zíjn.

Heb jij sommige dingen al(lang) in de praktijk gebracht en ben je enthousiast over ‘s avonds de kleren klaarleggen of ‘s avonds de ontbijttafel dekken? Praat mee op Famme’s Facebook.

Heb jij niet alleen ‘s ochtends, maar ook op andere momenten van de dag last van stress? Lees dan dit artikel eens! >

Foto: Tumblr.com

Meer leuke content? Like ons op Facebook