Lianne Kersten
Lianne Kersten Beauty 6 apr 2014

8 x groenten die je mooi maken

Vergeet dure crèmes en cosmetische ingrepen: een gezonde teint komt van binnen uit! Gebruik wat vaker deze groentes en die stralende huid volgt vanzelf:

1. Spinazie

Donkere bladgroenten zijn echte krachtpatsers voor je gezondheid. Een nachtje slecht kunnen slapen? Een portie spinazie gaat vermoeide en rode ogen tegen. Spinazie zit vol met zeaxanthine en carotenoïden luteïne, de stofjes waardoor je een jeugdigere en helderdere oogopslag krijgt. Naast deze wonderstofjes is spinazie ook rijk aan ijzer, het mineraal dat zorgt voor een gezonde teint. Je dagelijkse portie spinazie heb je zo binnen: maak bijvoorbeeld een groene smoothie met een halve banaan, avocado, peer, twee handjes bladspinazie en een scheut amandelmelk.

2. Rode Kool

Vaak geen favoriet onder kinderen, maar wel ontzettend gezond. Rode kool zit vol met essentiële mineralen die je van binnen uit mooi maken. Regelmatig rode kool op het menu zorgt ervoor dat je lichaam afvalstoffen beter kan afvoeren. De grote hoeveelheden jodium en zwavel reinigen je van binnen en werken zo detoxend op je lichaam. Resultaat: een gave, stralende huid!

3. Boerenkool

Er was het afgelopen jaar niet voor niets sprake van een ware kale-hype door Amerika. De oer-Hollandse bladgroente barst van de werkzame stoffen voor je gezondheid. Een kopje boerenkool zit boordevol vitamine K, dat zorgt voor sterke botten en een gezonde glow. Nog een plus: de groente bevat ontzettend veel vezels, die zorgen er weer voor dat je cholesterol en bloeddruk op peil blijven. Een echte superfood van eigen bodem dus!

4. Rode Biet

Minder fijn in de keuken (pas op met vlekken!) maar daarom zeker niet minder gezond. Rode bietjes staan bekend als echte beautyfood. De rode vitaminebommetjes hebben een sterke reinigende werking en zorgen zo voor een rustigere huid en minder zichtbare fijne lijntjes. O, en rode biet is ook nog eens goed voor de lijn: de hoge waarde beatine zorgt ervoor dat je metabolisme sneller gaat werken. Onze favoriete manier om gekookte bietjes te eten: in een salade met geitenkaas, walnoten en appel.

5. Aubergine

Nog zo’n superfood die je vaker op het menu moet zetten. Aubergine bevat een hoge dosis nasunin, de stof die zorgt voor de dieppaarse kleur, en werkt daardoor sterk anti-agend. Maar daar houden de voordelen niet op: de paarse groente werkt tegen de verspreiding van kankercellen doordat het verspreiding van die cellen door de bloedsomloop vermindert. Aubergine werkt ook bewezen tegen de ontwikkeling van Alzheimer doordat het vrije radicalen die je hersenen binnen willen dringen tegengaat.

6. Basilicum

Een smaakmaker in veel gerechten dat niet voor niets de bijnaam ‘Koningskruid’ heeft. Basilicum is rijk aan antioxidanten, met name eugenol, een stofje dat ervoor zorgt dat kankercellen zich minder snel delen. Naast deze eigenschap werkt Basilicum nog op tal van andere vlakken positief op je lichaam. En met een lichaam in topconditie volgt een stralende huid vanzelf!

7. Spruitjes

Nog zo’n kinderfavoriet: spruitjes! Deze ‘ouderwetse’ groente heeft de afgelopen jaren een heuze come-back gemaakt, en dat is niet voor niets. De grote hoeveelheid zwavel gaat tumorgroei tegen, en uit onderzoek is gebleken dat één portie spruitjes al voorziet in je dagelijke behoefte aan dit stofje. De groente is ook werkzaam gebleken tegen infecties, ontstekingen en reuma.

8. Rode Paprika

Een van de beste bronnen voor je dagelijkse dosis vitamine C, dat de aanmaak van witte bloedcellen bevordert en zo de hoeveelheid bacterieën en ziektekiemen in je bloed helpt bestrijden. Een goede keus dus als je weerstand wat laag is: rode paprika boost je imuunsysteem en maakt je minder vatbaar voor ziektes. En last but not least, de hoge vitamine C waardes zorgen voor een rimpelvrije huid doordat het de aanmaak van collageen stimuleert.

Reageer op artikel:
8 x groenten die je mooi maken
Sluiten