8 x tips waardoor rennen leuk wordt

Ja, het staat er écht

Body & beauty

‘Ja, maar jij vindt rennen écht leuk,’ zeggen mijn niet-rennende vriendinnen als ik ze vraag waarom ze het niet ook een kans geven. ‘Ik ben niet gemaakt om te rennen’, ‘ik heb slechte knieën’, ‘ik heb geen uithoudingsvermogen’ en ‘mijn borsten zijn te groot, dat doet pijn’ zijn enkele van de meest gehoorde slappe excus… euh, antwoorden die ze geven.

Ge-lul. Feitelijk is niemand ‘gemaakt’ om te rennen, slechte knieën kunnen met inzet van de juiste middelen beter worden, uithoudingsvermogen moet je uiteraard opbouwen en die grote borsten, daar hebben ze dus goede sportbeha’s voor uitgevonden. En nee, natuurlijk ga ik je niet verplichten om rennen net zo leuk te vinden als ik, maar feit is dat rennen om zoveel verschillende redenen zo ontzettend goed voor je is. Je krijgt er zo’n fijn leeg hoofd van; je kunt dingen en overpeinzingen in alle rust verwerken (gevolgd door dat lege hoofd), je krijgt er mooie benen en dito kont van en o ja, het is dus écht superleuk.

In mijn wereld mag je pas zeggen dat je iets echt niet leuk vindt of niet kan, als je het in ieder geval fatsoenlijk geprobeerd hebt. Dus voor iedereen die a) altijd stiekem de stille ambitie gehad heeft, b) per ongeluk wederom de woorden ‘rennen’ en ‘dit jaar echt’ in haar goede voornemens heeft opgenomen en c) die graag een keer met mij langs de boulevard van Kaapstad of in het Amsterdamse Bos wil hobbelen… deze is voor jullie.

1. Spotify is de naam

Echt, niets is zo leuk als rennen met je favoriete muziek op je kop. Tip: maak voor elke run een nieuwe afspeellijst, dan heb je elke keer iets om je op te verheugen. Er circuleren uiteraard ook talloze kant-en-klare ren- en work out lijsten (zowel op Spotify zelf als op het wereldwijde web).

2. Bouw het langzaam op

Denk niet dat het normaal is om te beginnen met een ‘half uurtje’: een half uurtje staat voor een ongeoefende renner gelijk aan een ultramarathon. Nee hoor, beginnen met 3 minuten rennen, 1 minuut wandelen, 4 minuten rennen, 1 minuut wandelen – etc – is een meer dan prima begin. Apps als Evi kunnen je hierbij helpen, maar ook een welwillende renpartner die je helpt en stimuleert een en ander rustig op te bouwen.

3. Zie het glas halfvol (in plaats van halfleeg)

Wees niet teleurgesteld als je het vandaag ‘maar’ tien minuten volgehouden hebt, zie het liever als een prestatie waar je trots op mag zijn. Hulde!

LEES OOK: Sporten in je eentje saai? Deze workouts doe je thuis samen met je partner

4. Koop een goede sportbeha

Nee, geen sexy topje van de H&M (niet toevallig precies matchend bij je schoenen), maar een degelijke, stevige sportbeha. Mijn moeder zou zeggen: ‘kost een paar centen, maar dan heb je ook wat’. Vooral voor iets ruimer bedeelde vrouwen een absolute must.

5. Waar blijft nou die verdomde runners high?

Focus je vooral niet (te veel) op die zogenaamde adrenalinerush waar al die irritante renners het zo vaak over hebben. Feit: sommige mensen ervaren dat zelden of zelfs nooit. Maakt niet uit, het ‘best wel fijn vinden gaan’ is op zich al high genoeg.

6. Koop goede renschoenen

Laatst kwam een vriendinnetje aanzetten op Zippers. Ik a) was aangenaam verbaasd dat er überhaupt nog mensen zijn die Zippers hebben en b) stuurde haar linea recta weer huiswaarts.

7. Werk naar een doel toe

De Zevenheuvelenloop, de Dam tot Dam, de New York Marathon of de 1km-run voor moeder en kinderen in het dorp: het maakt niet uit – een doel stellen (liefst samen met lotgenoten) maakt een wereld van verschil.

8. Als het echt niet gaat, dan gaat het niet

Dan zien we elkaar gewoon morgenavond in de kroeg.

F*ck rennen: met yoga word je zomaar 98 (en heel erg fit).

Bron hoofdbeeld: Web Health Journal

Meer leuke content? Like ons op Facebook