8 tips voor als je een vroege vogel in huis hebt

Kids

Word jij regelmatig om stipt 6 uur wakker gemaakt met ‘Mama, wakker!’? En staat je kind dan al vol energie klaar voor de nieuwe dag, óók als hij wat later naar bed is gegaan? Kortom, ben je ouder van een echte vroege vogel? Dan hebben wij een aantal tips voor je. Uitslapen tot 10 uur zit er voorlopig niet in, maar iets later je bed uit moet lukken.

1. Maak goede afspraken

Als je kind oud genoeg is, zet dan een wekker naast het bedje. Spreek met je kind af dat ‘ie pas naar jou toe mag komen als de wekker gegaan is. De wekker zet je elke dag iets later, waardoor je dus steeds ietsje langer uit kunt slapen. Dit kan met een gewone wekker, maar als je wilt zijn er ook speciale slaaptrainers te koop.

Een ochtend uitslapen

2. Check of je kind wel voldoende slaapt

Naarmate kinderen ouder worden, kunnen ze ook steeds wat later naar bed. Kijk dus af en toe even goed naar de hoeveelheid slaap die je kind krijgt. Misschien gaat hij voor z’n leeftijd eigenlijk best wel erg vroeg naar bed. En slaapt ‘ie bijvoorbeeld ‘s middags nog? Dan is het misschien een goed idee om dat middagdutje af te schaffen.

LEES OOK: Waarom moeders zo ontzettend laat naar bed gaan

3. Weg met die schermen

Het is zowel ‘s morgens als ‘s avonds geen goed idee om op de iPad of een mobiele telefoon te laten spelen. Wanneer een kind ‘s morgens mag gamen of filmpjes mag kijken, zal hij het als een beloning voor het vroege opstaan gaan zien. Wat is er nou leuker dan een uur gamen als je wakker wordt? Ook ‘s avonds is een elektronisch apparaat mee naar bed geven geen goed idee. Het felle, blauwe licht van de tablet of telefoon zorgt er namelijk voor dat je kind klaarwakker blijft, wat een onrustige nachtrust veroorzaakt.

4. Zorg voor een donkere kamer

Erg belangrijk! Zorg ervoor dat de kamer écht donker is. Hierdoor zal je kind namelijk beter en langer doorslapen. Laat een kind daarom zo jong mogelijk aan een donkere kamer wennen, nog voordat ‘ie een peuter is en ‘s nachts bang kan worden voor het donker.

5. Niet te fel licht op het toilet

Wat is er vervelender dan ‘s nachts moeten plassen en dan in super fel licht te kijken? Irritant! Het verstoort nogal de nachtrust namelijk. Zorg ervoor dat het licht in de wc dus niet te fel is, dan gaan kinderen na een nachtelijk plasje zo weer slapen in plaats van jou wakker maken.

LEES OOK: Dit zijn de echte redenen waarom moeders altijd zo moe zijn (en het heeft geen klap met die gebroken babynachten te maken)

6. Zorg voor een vast ritueel

Tanden poetsen, in bed liggen, boekje voorlezen, een dikke knuffel en daarna gaan slapen. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar dit soort vaste bedrituelen zorgen ervoor dat een kind rustig genoeg is om goed en diep in slaap te vallen. En dat maakt de kans op door- en uitslapen weer groter. En daar is het nou net om te doen.

7. Uurtje rennen

Kinderen die ‘s nachts niet kunnen slapen, kun je het beste overdag goed moe maken en dan het liefste in de frisse buitenlucht. Ga daarom ‘ middags een uurtje met ze rennen en spelen in het bos of maak na het eten eens een ommetje. Wedden dat ‘ie ‘s avonds als een blok in slaap valt?

8. Spelen in bed

Blijft je kind toch een vroeg vogeltje? Leg dan ‘s nachts z’n favoriete speelgoed in het bedje. Zodra ‘ie wakker wordt, is de kans groot dat er even met het speelgoed gespeeld zal worden. En dat levert jou weer wat extra slaap op. Al is het maar een kwartiertje; hoe fijn is dat?!

Snooze, snooze, snooooooze. De 8 stadia waar een niet-ochtendmens elke dag doorheen gaat

Bron hoofdfoto: Madina, thesematters

Meer leuke content? Like ons op Facebook