9 Tips voor een betere focus op je werk

Is je concentratie weg?

Persoonlijk

Ken je dat? Er hoeft maar iets of iemand op internet of real life voorbij te komen tijdens je werk en je concentratie is weg. Niet gek, overal om ons heen worden we overladen met prikkels. We zetten de grootste concentratiekillers op een rij én vertellen wat je er tegen doet!

Het multitasken

Ghah, jij bent de beste multitasker die er is? En je weet zeker dat je op die manier effectief meer werk verzet? Dan zit je er helemaal naast volgens wetenschappers. Je verliest namelijk veel tijd en focus door elke keer van taak te wisselen. Drie ballen tegelijk in de lucht houden, kost meestal meer tijd dan ze één voor één aan te pakken.

De rammelende maag

Wij vrouwen kunnen ons, in tegenstelling tot mannen, beter concentreren met een gevulde maag. Je hersenen hebben al snel geen zin meer in werken bij honger. Sla dus geen maaltijden over en kies voedzame producten in plaats van snelle suikers.

De social media-verslaving

Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn ideaal om op de hoogte te blijven van wat je vrienden doen, maar iedere statusupdate verstoort je gedachtengang. Probeer alleen je social media te checken in je pauzes. Dat vind je baas ook wel zo prettig! Wie té verslaafd is gaat voor de noodgreep: de verbinding met internet verbreken.

De exploderende inbox

Ook de pop-ups en deuntjes die aangeven dat je een nieuwe mail hebt zijn hoogst irritant voor je concentratie. Plan daarom momenten in je werkdag dat je je mail checkt (eerste werk ‘s morgens, na de lunch en dergelijke), zodat je niet elke vijf minuten gestoord wordt. Verwacht je geen levensbedreigende mailtjes? Sluit dan even je mailbox een uurtje af om je project af te maken.

Het liefst een dutje willen doen

Genoeg slaap is belangrijk voor je focus, dat hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Tussen de 7 en 9 uur slaap is ideaal voor een volwassenen. Op tijd naar bed dus, wil je meer gedaan krijgen tijdens je werkdag. Bedenk ook wanneer je het meest productief en alert bent, zodat je moeilijkere taken op dat tijdstip kunt doen.

De mega-verveling

Je kent het wel: zo’n klusje waar je écht geen zin in hebt. Iedere keer dat je eraan begint, zit je in no time iets te checken op je telefoon, internet of wat dan ook. Zelf het schoonmaken van je toetsenbord is ineens superinteressant (we spreken uit ervaring). Volgens psychologen kun je het beste jezelf omkopen. Wanneer je die oersaaie klus in een redelijke tijd af hebt, beloon je jezelf met een kop koffie, tussendoortje of korte pauze. Zo heb je iets om naar uit te kijken.

Stress!

Wanneer je je gestrest voelt, kun je je vaak moeilijker concentreren. Iedereen heeft er wel eens last van en voor je het weet heb je last van je schouders, hoofdpijn of andere kwaaltjes die de focus wegtoveren. Zorg dat je op tijd ontstrest! Of dat voor jou even buiten een rondje maken is, of wat ademhalingsoefeningen.

Telefoontjes overload

Wanneer je constant wordt gebeld, kun je je natuurlijk niet concentreren. Spreek voor zich. Laat je voicemail zijn werk doen als je denkt dat het niet heel dringend is. Of zet je telefoon even op stil als je met iets belangrijks bezig bent. Daarna neem je een half uurtje om alle berichten en telefoontjes weg te werken/terug te bellen.

De piekermiddagen

Het is lastig focussen wanneer je met je gedachten bij de ruzie met je vriend zit, je zieke kind of je scheidende vriendin. Zoals we al eerder tipte: geef jezelf piekertijd. Een half uurtje (of langer) waarin je heel bewust met het onderwerp bezig bent (schrijf je frustraties bijvoorbeeld op of maak een to do list). Daarna is het klaar en tijd voor werk.

Meer leuke content? Like ons op Facebook