9 x do’s & don’ts voor een ‘makkelijke’ bevalling deel 2

Redactie 27 mrt 2015 Kids

‘Leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker’. Niet alleen de Belastingdienst heeft recht op deze slogan – ook verloskundigen durven hem sporadisch te bezigen. Vorige week publiceerden we 9 dingen die je tijdens je zwangerschap kon doen (en laten) om een relatief makkelijke bevalling te hebben.

Met daarbij uiteraard de kanttekening dat er natuurlijk niet zoiets bestaat als een simpel lijstje tips en tricks die een makkelijke bevalling garanderen. Sorry daarvoor. Uiteindelijk is bevallen nog altijd een natuurproces, en de wetten der natuur doen elk van dit soort lijstjes sneuvelen.

Deskundig advies

Wat niet wil zeggen dat er geen adviezen zijn die je tijdens een bevalling kunnen helpen het proces ietwat te verlichten – of in ieder geval niet te verzwaren. We gingen te rade bij twee zeer ervaren verloskundigen – Imke van Soest en Marieke van Luin – die ons voorzien van een lijstje do’s en don’ts om je bevalling zo ‘fijn’ mogelijk te laten verlopen.

1. Voorkom stress en blijf zo ontspannen mogelijk

Inderdaad, het staat er echt. ‘Makkelijker gezegd dan gedaan’, horen we je denken. Klopt! Juist daarom zijn cursussen als HypnoBirthing, zwangerschapsyoga en de ademhalingstechnieken die je op dat soort cursussen leert zo handig: het leert je om tijdens pijn zo min mogelijk stress te ervaren en zoveel mogelijk te blijven ontspannen. En dat is hard nodig, want tijdens een bevalling is stress misschien wel één van je grootste vijanden. Stress zorgt namelijk voor spanning; spanning zorgt voor angst; angst werkt verlammend én zorgt voor (meer) pijn. Wees welkom, vicieuze cirkel.

2. Blijf jezelf moed inpraten

Onderschat de kracht van woorden niet! Tijdens de bevalling zullen ongetwijfeld gedachten als ‘ik kan dit niet’ en ‘hoe ga ik dit in godsnaam volhouden’ de revue passeren. Probeer dit soort negatieve gedachten te onderscheppen en ze om te buigen. Belangrijk: instrueer de mensen om je heen om dat ook te doen. Dit is hoe het brein werkt (blijkens ook de befaamde Neurolinguïstisch Programmeren- en mindfulnessmethode): door je brein te trainen in positiviteit, werkt dit ook positief door in je gedachten. In plaats van: ‘ik ben hier heel bang voor, dit kan ik niet’ denk je: ‘ik wil dit niet per se, maar moet ik er (nu al) bang voor zijn?’ en tenslotte: ‘wat wil ik wél en wat heb ik daarvoor nodig?’

3. Vergeet niet te eten

Vooral in het begin van de bevalling is het belangrijk om goed te eten en drinken . Veel vrouwen vergeten dit. Maar door juist dan nog te eten zorg je ervoor dat je genoeg energie hebt die je tijdens de bevalling dubbel en dwars nodig zal hebben. Uiteraard geen zware dingen die moeilijk te verteren zijn, daar kun je tijdens de bevalling namelijk last van krijgen (misselijkheid of overgeven). Kies voor lichte, energie-boostende snacks zoals een mueslireep of banaan.

warme douche bevalling

4. Neem een warme douche

Tijdens de bevalling komt er veel druk op je spieren te staan, uiteraard niet het meest prettige gevoel. Een warme douche biedt uitkomst: het geeft je spieren hetzelfde gevoel van ontspanning dat je krijgt als je gemasseerd wordt. Het kan erg lekker zijn om de douchestraal te richten op de plek waar je tijdens de weeën het meeste pijn hebt. Ook terwijl je weeën hebt kun je nog prima douchen, mits je zorgt dat er iemand in de buurt is die een oogje in het zeil houdt. Een warm bad heeft hetzelfde effect. Let wel: als je vliezen al gebroken zijn moet je eerst overleggen met je verloskundige of in bad gaan een goed idee is.

5. Warmte all-around

Warmte is tijdens de bevalling überhaupt heel belangrijk, niet alleen tijdens een douche of bad (wat op een gegeven moment ook niet meer mogelijk is – tenzij je in bad bevalt), maar ook warmte in de ruimte waar je bevalt is belangrijk. De verwarming staat op een aangename temperatuur, de ruimte is tochtvrij, etc. En ook: draag lekkere warme sokken.

6. Kan iemand m’n rug masseren?

Let wel: elke vrouw gaat anders om met pijn – dus voor deze tip geldt dat het afhankelijk is van of je het prettig vindt wanneer er mensen ‘aan je zitten’ als je pijn hebt. Maar over het algemeen kan een massage heel fijn zijn – vooral als iemand je tijdens de weeën je rug masseert – want dat is waar het hoofd van je baby tegen aanduwt. Een massage neemt die pijn (deels) weg, wat goed is voor het vrijkomen van oxytocine (het stofje dat onder andere zorgt dat de weeën op gang blijven) en je toch enige vorm van ontspanning geeft. Sommige vrouwen vinden het heel lekker als hun buik tijdens de bevalling wordt ingesmeerd met olie. Up to you.

7. Luister naar je lichaam (en niet per se naar ons)

Voortbordurend op het feit dat iedereen anders reageert met pijn: luister vooral het meest naar je eigen lijf (in plaats van naar deze tips of goedbedoeld advies van derden). Als je zin hebt om in bed te blijven liggen, doe dat vooral. Wil je een stukje lopen? Ga een stukje lopen. Sommige vrouwen denken dat een bevalling sneller op gang komt als je maar genoeg loopt en in beweging bent: dat is niet per se aan te raden. Het is namelijk niet verstandig om te denken dat je bij de eerste wee kunt gaan lopen om dat vervolgens twaalf uur lang vol te houden. Je lichaam geeft aan waar het behoefte aan heeft. Luister (en huiver niet).

8. Focus je op de pauzes

Grappig weetje: als je elke vijf minuten weeën hebt die per keer ongeveer een minuut duren, komt dat kwalitatief neer op 12 minuten per uur waarin je pijn hebt. Dat zijn dus 48 minuten waarin dat niet zo is. Doe daar wat mee! Gebruik juist die minuten om te ontspannen en op kracht te komen – daarmee geef je de oxytocine de ruimte haar werk te doen. Houd er rekening mee dat adrenaline ‘besmettelijk’ is – als iemand om je heen paniekerig doet, dan vangt jouw natuurlijke systeem die gevoelens ook op. Houd (vooral die 48 minuten maar eigenlijk de hele tijd) deze mensen op afstand of maan ze tot rust.

9. Kennis is macht (en kracht)

Hoe denk je over eventuele pijnbestrijding? Weet je precies hoe een ruggenprik werkt? Wat doet een morfinepompje? Ongeacht of je het uiteindelijk in moet zetten of niet, het is goed om vóór de bevalling goed geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden rondom pijnbestrijding en wat van alle opties de voor- en nadelen en eventuele bijwerkingen zijn. Je hoeft niet van te voren resoluut te besluiten dat je iets per se wel of niet wil, maar dan weet je in ieder geval de effecten van de keuze die je uiteindelijk maakt. Dat zou sowieso ook niet mogelijk zijn: pas tijdens de bevalling en afhankelijk van hoe die verloopt, kunnen verloskundigen of gynaecologen bepalen wat voor jou op dat moment de beste pijnstilling is. De toestand van moeder en kind zijn uiteraard leidend, maar het is goed dat je weet wat je (mogelijk) te wachten staat.

Marieke van Luin (44) is moeder van twee kinderen en begeleidt als professional zwangeren naar de bevalling en vrouwen die borstvoeding willen geven. Zij is al twintig jaar verloskundige in Amsterdam, en is daarnaast lactatiekundige, coach en docent in haar vakgebied. Meer informatie vind je op Mamma Minds.

Imke van Soest (35) is moeder van drie kinderen en al 8 jaar werkzaam bij Verloskundigenpraktijk De Lekbrug in IJsselstein en omstreken. Daarnaast geeft ze HypnoBirthing cursussen. Meer informatie vind je op Loving Birth.

Lees ook: Deze 10 hilarische dingen riepen vrouwen tijdens de bevalling! >

Reageer op artikel:
9 x do’s & don’ts voor een ‘makkelijke’ bevalling deel 2
Sluiten