9 x suiker vervangers en toch lekker zoet

Claire Easy Peasy 21 aug 2014 Eten

Met hier en daar een beetje suiker is op zich niet zo heel veel mis. Toch is het voor jezelf én vooral voor je kinderen geen slecht idee om te minderen met vooral de geraffineerde variant.

We schreven eerder al hier over alles wat je wilt weten over suiker en kinderen. Met deze 9 natuurlijke suikervervangers, kom je een heel eind om je recepten extra lekker zoet te maken!

banaansmoothie

1. Bananen

Sowieso een lekker, voedzaam en zoet tussendoortje maar ook een perfecte zoetmaker in baksels & smoothies. Een Banaan bevat veel vitamine (B & C), mineralen (o.a. kalium en magnesium) en vezels. Vaak denken we dat we er dik van worden. Onzin. Tenminste zolang je niet 3 bananen per dag eet.

2. Dadels

Op zichzelf al kleine zoete traktaties en ook nog gezond met vitamine B, kalium en koper als bouwstoffen. Wel met behoorlijk wat fruitsuikers dus blijf er niet onbeperkt van eten. Gepureerd kun je het als suikervervanger in cake of taart gebruiken en in kleine stukjes vervangen ze suiker in bijvoorbeeld muesli. De Medjool dadels zijn het makkelijkste in gebruik; extra groot, lekker zacht en vol van smaak.

159125571

3. Rauwe Cacaopoeder

Tegenwoordig zelfs in de gewone supermarket te koop: rauwe cacaopoeder. Het smaakt een beetje bitter, vergelijkbaar met hele pure chocolade, en geeft recepten een chocolade gevoel/beleving. In vergelijking met normale chocolade bevat rauwe cacao minder suiker, melk(poeder) en vet en is het juist heel gezond, bomvol voedingsstoffen zoals: ijzer, zink, vitamine C en essentiële vetzuren.

474045101

4. Kokos

Je moet ervan houden. Wij zijn er in ieder geval gek op: geraspt, geschaafd, als juice of als olie/boter. Allemaal even lekker. In veel zoetigheid wordt kokos gebruikt als vervanger van zoet of vet (boter/olie). De kokosnoot zit vol met de ‘goede’ verzadigde vetten en ondersteunt het lijf met de opname van voedingsstoffen zoals calcium en ijzer en de essentiële vetzuren.

5. Palmbloesemsuiker

Wil je toch graag een suikersubstantie gebruiken? Ga dan voor palmbloesemsuiker als vervanger van geraffineerde (witte) suiker. Deze suiker is stukken minder bewerkt en bevat daardoor nog alle vitaminen en mineralen. Hierdoor zorgt het voor een veel minder hoge piek in de bloedsuikerspiegel. Het heeft wel een specifieke smaak én het blijft wel een ‘suiker’ maar eigenlijk geldt dat voor alle vervangers uit deze lijst en zelfs voor fruit.

Lees de overige 4 suikervervangers hier op Bluebelle.nl.

Reageer op artikel:
9 x suiker vervangers en toch lekker zoet
Sluiten