90% van de 4-jarigen is fysiek niet ‘fit’ genoeg om naar school te gaan

Tablets, games en apps veranderen kinderen in onfitte couch potatoes

Kids

Shocking: het grootste deel van de kinderen die op vierjarige leeftijd voor het eerst naar school gaat, is daar fysiek gezien niet klaar voor. Bijna 90 procent (!) van de kinderen bleek qua motorische vaardigheden en reflexen achter te lopen op zijn of haar leeftijd.

Onderzoek wijst uit dat kinderen fysiek gezien nog nooit zo ‘onfit’ en ‘onderontwikkeld’ geweest zijn als nu. Wie of wat de boosdoeners zijn, kan nauwelijks als een verrassing komen: iPads, tablets en andere schermen. Kinderen hebben steeds vaker problemen met hun evenwicht en coördinatie, zo menen de onderzoekers van de University of Loughborough.

Evenwichts- en coördinatieproblemen

Los van onhandig, beïnvloeden evenwichtsproblemen ook de mate waarin kinderen kunnen leren. Kinderen anno nu zijn veel minder ‘actief’ dan kinderen van vroeger. Terwijl wij nog van de generatie ‘verstoppertje en stand-in-de-mand’ spelen zijn, is het anno nu vooral gamen en apps dat de klok slaat. En daar hoort helaas niet heel hard rennen om op tijd te zijn om ‘de hele buut vrij te klieken’ bij.

LEES OOK: De 7 geboden van het iPad contract dat élk kind zou moeten ondertekenen>

Maar liefst bijna 30 procent van de kinderen die voor het eerst naar school gaat, vertoont symptomen die verband houden met o.a. dyslexie, dyspraxia (motorische ontwikkelingsstoornis die wordt veroorzaakt door ‘onrijpheid’ van de hersenen) en ADHD. Volgens onderzoekers zijn dit allemaal stoornissen die behandeld en verbeterd kunnen worden door passende fysieke activiteiten. Kortom: buiten spelen, handstand doen en oeverloos achter een bal aanrennen.

Naar school en een pen vasthouden

Dr. Rebecca Duncombe, supervisor van het onderzoek: ‘Het gebrek aan motorische vaardigheden en fysieke capaciteit laat zien dat kinderen simpelweg niet zo actief zijn als ze in deze fase van hun leven zouden moeten zijn. De fysieke ontwikkeling van een kind heeft invloed op de meest simpele taken, zoals stil kunnen zitten, een pen vasthouden, hun schoenen aantrekken en vooral lezen – allerlei vaardigheden die onmisbaar zijn om op school mee te komen.’

Schermrijk versus schermluw

Zie zaken vooral in perspectief: het is niet alsof kinderen die van gamen houden, ineens niet meer weten hoe ze het ene been voor het andere moeten zetten. Maar dat de kinderen in het huidige digitale tijdperk minder actief zijn dan kinderen die opgroeiden in het schermluwe tijdperk, is een gegeven met consequenties die niet onderschat moeten worden.

LEES OOK: Zo ziet verstoppertje spelen eruit door de ogen van een peuter

‘Kinderen bewegen minder, ontwikkelen minder goed en leren minder: we moeten drastische maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat deze trend verandert,’ meent Professor Pat Preedy. Hij runt in Groot-Brittannië een programma dat beweging inzet als middel om leerproblemen aan te pakken (Movement for Learning Programme). Er is namelijk een verband tussen beweging (op jonge leeftijd) en de ontwikkeling en het leren van kinderen, dat weet de wetenschap al langer.

Sport en spel

En daarmee is ‘sport en spel’ (offline, dus) misschien wel de meest makkelijke, goedkope oplossing voor een steeds groter wordend probleem. Vooral de positieve invloed van beweging op aandoeningen als dyslexie en dyspraxia is enorm groot, aldus Preedy.

Hoe vind jij de balans tussen scherm- en speeltijd? Heb je het idee dat je kind zich fysiek minder goed of snel ontwikkelt doordat er te veel tijd achter tablets of de tv doorgebracht wordt? Praat mee op Famme’s Facebook.

Benieuwd naar tips van Steve Jobs himself? Je gelooft nooit hoe vaak Steve Jobs zijn kinderen op de iPad liet spelen

Meer leuke content? Like ons op Facebook