A-ha! Híerom val je maar niet af, ondanks je inzet

De 5 grootste afval-valkuilen

Body & beauty

Je doet zo je best, maar die kilo’s gaan er maar niet af. Frusterend! Hoe dat komt? Volgens Everdien van der Leek, gezondheidswetenschapper en diëtist in Leiden, zijn dít de grootste afval-valkuilen…

1

Je denkt dat sporten genoeg is

Everdien: ‘Om één kilo af te vallen, moet je maar liefst 7000 calorieën verbranden. Dat red je eigenlijk niet met sporten alleen, je moet ook echt minder calorieën eten.’

2

Je verkijkt je op de vloeistoffen

Everdien: ‘Vloeistoffen vullen niet, maar bevatten wel degelijk calorieën. In een glas frisdrank zitten honderd calorieën. In een glas sinaasappelsap zitten drie sinaasappels, die zou je al etend nooit op krijgen. Alcohol is een dubbele valkuil, niet alleen zitten er behoorlijk wat calorieën in (één alcoholconsumptie ongeveer 100 calorieën per standaardglas), je krijgt er ook nog eens honger van én zin in nóg meer alcohol…’

3

Je eet niet zo gezond als je denkt

Everdien: ‘Mensen hebben vaak een vertekend beeld van wat ze binnenkrijgen. ‘Ik heb maar vier boterhammen en salade gegeten!’ zeggen ze. Wat ze niet meerekenen was dat stuk worst bij de slager, het glaasje wijn en de drie bitterballen bij het afscheid van die collega, enzovoort. Een goede manier om erachter te komen hoeveel je nou écht eet, is een – eerlijk – dagboekje bijhouden. Of je voeding bijhouden via een app, zoals Eetmeter of My Fitnesspal. Dat kan confronterend zijn, maar geeft je wel een juist beeld.’

4

Je kent je type niet

Everdien: ‘Sommige mensen hebben het vooral moeilijk als ze worden blootgesteld aan verleidingen (externe eters), anderen zijn weer heel lijngericht (waarna ze het ’s avonds niet meer trekken en de koektrommel in duiken) en er zijn weer anderen die vooral emotie-eter zijn. Elk van die types heeft een andere aanpak nodig. Een diëtist kan een dieet aanpassen op hoe jij met eten omgaat.’

5

Je focust je op het verkeerde

Everdien: ‘Het kan best zijn dat je teleurgesteld bent, omdat het erop lijkt dat je maar geen gewicht verliest. Toch zitten je broeken wijder. Het kan dan zijn dat je wel bent afgevallen, maar ook spieren hebt opgebouwd door bijvoorbeeld sport. Spieren zijn zwaarder (en gezonder!) dan vet, dus kun je slanker worden én aankomen tegelijk. Let er vooral op hoe je kleren zitten, zou ik daarom aanraden. Dat is soms een betere graadmeter dan je weegschaal.’

Deze gezonde Aziatische eetgewoontes nemen we gráág over! >

Val jij maar niet af? En stapte je ook in een van bovenstaande valkuilen? Praat mee op Facebook!

Meer leuke content? Like ons op Facebook