Afvallen met intermittent fasting: is het iets voor jou?

De voordelen van intermittent fasting

De reden dat deze vorm van vasten zo populair is, is omdat het een aantal belangrijke voordelen heeft:

Geen restrictie qua voeding: Omdat je in je vasten-vrije periode in principe alles kan eten, lijkt het dat veel meer mensen deze vorm van dieet volhouden. Uiteraard wordt gezond eten gestimuleerd, maar in de periode van eten mag je naast groente, fruit en vezels net zo goed koolhydraten, vetten en suikers tot je nemen. Hierdoor hoef je geen ingewikkelde recepten te volgen.

Het is een kleine verandering in je levensstijl. Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar als je gemiddeld 8 uur slaapt per nacht, ben je al op de helft van je vastenperiode. Veel mensen eten een paar uur voordat ze gaan slapen sowieso niet meer, en weer een andere groep mensen ontbijt niet direct als ze wakker worden. Hierdoor is de vastenperiode van 16 uur relatief makkelijk vol te houden.

Je spieren worden gespaard. Nouja, in ieder geval deels! Een vervelende bijkomstigheid van afvallen is dat je vaak behoorlijk inlevert op spiermassa. Het lichaam boort vaak niet alleen de vetcellen aan, maar ook je opgebouwde spieren. Als je snel en veel afvalt, lever je vaak beide in. Uit onderzoek blijkt echter dat je spiermassa bij intermittent fasting ten opzichte van andere dieten behoorlijk in tact blijft. Een groot voordeel!

Minder focus op eten. Meerdere deelnemers geven aan het fijn te vinden om op gezette tijden te eten, om de focus van eten af te halen. Tot 12 uur hoeft er niet nagedacht te worden over eten en wát te eten, waardoor eten een minder groot en belangrijk deel van de dag wordt. Meer ruimte voor andere belangrijke zaken in je hoofd!

Benieuwd naar de voordelen van het Killerbody dieet en het Paleo dieet? Check het in deze artikelen!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Afvallen met intermittent fasting: is het iets voor jou?
Sluiten