Aha! Zo werkt je kind dus mee in de ochtend

Geen stress meer!

Kids

Dat hectiek in de morgen verminderd kan worden, konden we eerder hier lezen. Dat we dan ook daadwerkelijk op tijd de deur uit kunnen, dáár worden onze raadgevers om hulp gevraagd. Want ja, de schoenen van kind A veteren, terwijl kind B zijn lievelings auto kwijt is, vraagt nogal wat energie. En vooral veel tijd. Met de onderstaande tips hopen je we je een handje te kunnen helpen. Te verblijden. En bovenal te versnellen. Vanaf morgen.

‘Nog vijf minuten en dan moeten we echt weg, jongens! Kom, schoenen aan. Nee ik weet niet waar je pop is, lieverd. Ja, mama weet dat er sportdag is vandaag, je gymtas staat beneden. Naast je schooltas, je jas én je step. Hmm, waar zijn mijn sleutels eigenlijk?’ Planning is cruciaal, maar toch loopt het niet altijd zo moeiteloos als je had gedacht. Zie hier, vijf praktische tips.

1. ‘Geef stressgevoelens geen kans’

Een ochtendhumeur hebben we allemaal weleens. Soms zitten er zelfs ochtenden bij waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Probeer je hier aan over te geven. Hoe meer stress jij ervaart, hoe moeilijker het is om het hele gezin op gang te krijgen. Laat staan iedereen op tijd naar plaats van bestemming te brengen. Klinkt vanzelfsprekend, niet? Toch verzetten we ons nog bij tijd en wijle en willen we nog wel eens in discussie gaan. Niet doen!

2. ‘Help elkaar’

Waar jij gisteravond voorbereiding hebt getroffen voor de kleding en lunchboxes, zo leer je de kinderen zichzelf aan te kleden of een boterham te smeren. Dit kan in het begin wat tijd kosten, dus begin hiermee op dagen dat zij en jij niet ergens heen moeten. Op deze manier heb jij een taak minder, voelen zij zich serieus genomen –want een eigen besmeerde boterham is zó veel lekkerder en, kijk mam, vet hè m’n Spidermanpak!- en kun jij je bezighouden met andere ochtendverplichtingen.

3. ‘Maak taken visueel’

Slechts 20% van wat er wordt geroepen door volwassenen dringt door tot kinderen. Vaak gaat het langs hen heen. Je kunt ze het dan ook niet echt kwalijk nemen dat ze –na vijf keer ‘trek je schoenen aan’ te hebben gezegd- niet meewerken. Maak een schema met wat er op doordeweekse ochtenden gedaan moet worden. Bespreek dit samen met je kind en help je kind te herinneren aan de volgorde. Zo stel je het schema samen:

– Schrijf op een magneetbord de volgorde van de to-do’s op (aankleden, ontbijten, tandenpoetsen) en plak achter elke stap een magneetje. Als de taak is volbracht, verwijderen jullie het magneetje, zodat jullie zien dat het is volbracht.
– Help je kind met het herinneren aan de stappen. Bij hele kleine kinderen lezen jullie samen de volgende stap voor. Uiteindelijk is het zaak dat hij of zij de stappen zelf uitvoert. Beperk langzaam de aanwijzingen, zodat er zelfstandigheid wordt gecreëerd.
– Vergeet niet een compliment te geven: ‘Wat heb je een mooie jurk aan!’ of ‘Ik ben trots op je’.
– Eindig de lijst met een ‘fun-activiteit’. Als alle nodige taken zijn uitgevoerd, mag hij of zij iets leuks uitkiezen. Dit kan betekenen dat er nog even televisie mag worden gekeken, of mag worden getekend, bijvoorbeeld.
– Na het afbouwen, halen jullie het schema weg. Trots.

4. Ga écht op tijd weg

Oh oh… Het kan zomaar zijn dat je kind echt niet wil meewerken; dat er schoenen in de auto moeten worden gestrikt en dat de net-uit-bed-look duidelijk aanwezig is vandaag. Jammer dan. Het is belangrijk dat een kind verantwoordelijkheid leert te nemen. Ook in de ochtenden. Als je de routines goed aanleert, loopt je kind straks spik-en-span en strálend het schoolplein op!

5. Houd rekening met eventuele feestdagen of veranderingen.

Reken goed uit hoeveel tijd er van deur tot deur nodig is. Het kan zomaar zijn dat er een feestdag is, waarbij kinderen eerder op school moeten zijn. Of misschien heeft er een verhuizing plaatsgevonden waardoor de reistijd langer of juist korter is geworden. Neem de tijd ietwat ruim, zodat er speling is.

Herkenbaar?