Ai: smoothiebowls zijn een stuk minder gezond dan het lijkt

Rondom de smoothiebowls waarmee je wordt doodgegooid op Instagram hangt een zweem van gezondheid, maar dat valt in de realiteit dus nogal mee. Of tegen. 

Geglazuurde donut

Zo’n kleurrijke smoothiebowl afgetopt met noten en fruit is niet alleen enorm fotogeniek, maar voorziet je ook nog eens in een hele smak vitamines en superfoods binnenkrijgt. Persoonlijk voelen we ons dan ook het toonbeeld van gezondheid wanneer we zo’n bowl met spirulina, maca en andere exotische ingrediënten verkiezen boven een stapel pancakes, maar volgens voedingsdeskundige Ilana Muhlstein bevat zo’n bowl net zoveel suiker, koolhydraten en calorieën als een geglazuurde donut. En dat is nog zonder alle toppings.

Bittere smaak

Het meeste suiker uit een smoothiebowl is fruitsuiker, maar dat is niet per se heel veel beter dan normale suiker. Ook als je toppings als granola achterwege laat, krijg je alsnog veel fructose binnen. Teveel fructose kan uiteindelijk leiden tot diabetes. Laat je ook niet voor de gek houden door de kleur. Een groene smoothie bevat alsnog veel fruit om de bittere smaak van spinazie of boerenkool te compenseren. Een gemiddelde smoothiebowl bevat daardoor al snel 490 calorieën en 46 gram suiker.

Omdat de maaltijd voor het grootste deel uit koolhydraten bestaat, heb je in no time weer honger. Je lijf heeft daarom veel meer aan een gerecht dat in balans is qua koolhydraten, proteïne en vetten. Dan blijft je bloedsuiker lang stabiel en kun je makkelijk uren zonder snacken.

Kauwen

Verder is het qua verzadiging een stuk beter om je maaltijd te kauwen in plaats van te drinken. Wanneer je kauwt, komen er enzymen vrij die het spijsverteringsproces op gang brengen. Bovendien geef je je lichaam zo langer de tijd om het signaal te krijgen dat je vol zit wanneer je je ontbijt drinkt.

Kortom: eet vooral lekker een smoothiebowl als je daar zin in hebt, maar doe het niet omdat je denkt dat je zo voor de gezondste optie gaat. Doe ons dan maar die wentelteefjes. 😉

 

Spirulina smoothie bowl 😊💚 . Ingredients for the smoothie (Zutaten für den Smoothie): ⏺2 bananas (2 Bananen) 🍌 ⏺1/2 avocado (1/2 Avocado) ⏺3 tbsp hemp protein powder (3 EL Hanfprotein) ⏺1 tsp spirulina powder (1 TL Spirulinapulver) 🍃 ⏺200 ml almond drink (200 ml Mandeldrink) 💧 . Put everything into a high speed blender and blend until smooth. ❤ Toppings: Coquitos, banana, cacao nibs, chia seeds, hemp seeds, blueberries and coconut . . I wish you a great Friday. 🤗❤ . . #bluespirulina #smoothiebowl #smoothies #smoothie #Blaubeeren #gesundesfrühstück #gesundessen #frühstück #highprotein #hanfprotein #breakfastbowl #fruits #healthychoices #blueberries #vegansofig #vegan #veganfoodshare #veganfoodporn #veganfood #foodporn

Een bericht gedeeld door Caro | Food Photography ❤ (@sugarberrry) op

CHERRY ON THE SMOOTHIE 🍒 Even better than the cherry on the cake 😍 After strawberries, let’s enjoy cherries as much as possible! YAY or NAY? This pink coconut bowl is for Agata’s @_delighted #eatingsummerparty she’s hosting with @paulvalentinee 🎉 Love this summer celebration and so happy to be in! I hope you had a beautiful and sunny day so far lovelies 💕 Love, Anita. ✨ Recipe: * 1 frozen banana * 1 cup cherries * 1/2 cup strawberries * 1/4 cup almond milk Topping: cherries, coconut cream, flakes and shreds 💫 . . . . #smoothie #smoothiebowl #breakfastbowl #breakfast #buddhabowl #healthybreakfast #breakfastgoals #morningslikethese #veganbowls #veganfood #healthychoices #healthyfoodshare #beautifulcuisines #plantbased #fitnessfood #cleaneating #thekitchn #foodie #buzzfeast #foodphotography #foodblogger #huffposttaste #f52grams #heresmyfood @food #gloobyfood @food_glooby #foodie_features @foodie_features #feedfeed @thefeedfeed #thrivemags #breakfastnbowls

Een bericht gedeeld door Anita | Switzerland (@breakfastnbowls) op

Reageer op artikel:
Ai: smoothiebowls zijn een stuk minder gezond dan het lijkt
Sluiten