Alles wat je wilt weten over kinderen en suiker

Claire Easy Peasy 17 aug 2014 Eten

De suikervrije boeken, recepten en tips vliegen je om de oren. Maar hoe zit dat nou? Is al dat ‘gezeur’ over kinderen die teveel suiker binnenkrijgen, nou niet een tikkie overdreven?

Wij vinden van niet! Van overdrijven zijn we geen fan maar, als we ergens kritisch over zijn…dan is het wel over suiker.

5 antwoorden die we graag met onze Famme mama’s delen:

462804229

Waarom is het toch zo verdomde lekker?

Van nature hebben we allemaal een voorkeur voor zoet. Het is één van de eerste smaken die we als baby binnenkrijgen (weleens borstvoeding geproeft? Mierrrrzoet!) en het staat van oudsher voor veilig. Destijds vooral in de vorm van fruit, inmiddels in de vorm van veel, heel veel toegevoegde & geraffineerde suikers in, nou ja: bijna alles. Soms voor de handliggend: cake, snoep, ijs. Soms minder vanzelfsprekend: soep, vleeswaren en brood. Waarom? Geraffineerde suiker is goedkoop, het conserveert en smaakt naar meer! Perfect dus voor de producent. Niet zo goed voor jou en je kinderen.

Wat doet al die suiker in ons lijf?

We besparen je hier het technische gedeelte, in het kort komt het hier op neer: je lichaam weet zich prima raad met een beetje natuurlijke suiker (uit fruit bijvoorbeeld). Vooral als je een, zeg appel, eet in de oorspronkelijke vorm en niet in de vorm van sap. Het nadeel van al die toegevoegde suikers in zo ongelofelijk veel producten is dat de bloedsuikerspiegel maar blijft schommelen en het lichaam daardoor continu insuline produceert. Resultaat: steeds meer mensen en helaas ook steeds meer jonge kinderen zijn niet alleen te dik, maar worden ook insulineresistent en lopen daarmee het risico op diabetes type 2. Nog even los van de steeds zoeter wordende smaak bij kinderen waardoor al die groenten er nog minder goed in gaan.

first birthday cake bash mash baby toddler pregnancy maternity girl pink mint blue party photo shoot decorations sweets renee marie photography 7

Vermijden dus, die suiker?

Klopt. Maar dat blijken we toch heel moeilijk te vinden met z’n allen. Enerzijds omdat het eigenlijk overal in zit en je dus een dagtaak hebt aan het scannen van alle etiketten. Anderzijds omdat is aangetoond dat suiker in de hersenen hetzelfde gebied activeert als verdovende middelen (alcohol of drugs). Super verslavend dus. Helemaal in de combinatie met zout & vet.

Hmmm oke, nou dan dus toch maar weer die light producten?

Ai helaas, ook daarvan zeggen we DOE MAAR NIET! Ondanks dat bepaald onderzoek zegt dat zoetstoffen – in kleine hoeveelheden – niet schadelijk zijn en je wel een stuk minder calorieen door binnenkrijgt. Want:
1. Er is nog onvoldoende bekend over het ‘stapel-effect’. Misschien is een beetje aspartaam in dat zuiveltoetje of die boterham met light jam niet zo’n ramp. Maar tellen we alles wat we op een dag of in een jaar aan zoetstoffen binnenkrijgen op, bijft het de vraag wat daar het effect van is op ons lijf.

2. Alle producten waaraan chemische zoetstoffen zijn toegevoegd, zijn in de fabriek gemaakt en bevatten dus ook – met een uitzondering daargelaten – andere toevoegingen zoals conserveeringsmiddelen, kleur- en smaakstoffen die je misschien ook liever wilt vermijden.

3. Van de zoetstof aspartaam (E951) die in veel light producten zit, zijn inmiddels zoveel bijwerkingen officieel erkend (door de FDA) dat je je afvraagt waarom dit uberhaupt nog is toegestaan.

Lekkers is dus uit den boze?

Natuurlijk niet! Er is een groot verschil tussen suiker en zoet, want lang niet al het zoete is van (geraffineerde) suiker gemaakt. Ons uitgangspunt is: blijf dicht bij de natuur en maak af en toe ruimte voor een uitzondering. Naast de bekende zoete fruitsoorten kun je ook denken aan; dadels, kokos, zoete aardappel, palmbloesemsuiker, bananen of (rauwe) honing om je gerechten een volle zoete smaak te geven!

Kijk hier voor een lekkere alternatieve chocolademelk of maak deze havermoutmuffins uit ons Easy Peasy kookboek.

havermout muffin
Havermout muffins:

[Nodig:]

– 3 rijpe bananen
– 110 ml notenmelk of kokos-rijstmelk
– 140 gram havermout
– klein bakje blauwe bessen
– 2 eieren
– 1 theelepel bakpoeder
– optioneel: 2 a 3 el kokosroom

[Bereiden:]

Verwarm de oven voor op 180 graden. Schil en pureer de bananen. Voeg de melk, eieren, havermout samen in een grote kom en doe hier de bananenpuree en het bakpoeder bij. Gebruik je voor een extra romige variant kokosroom (melk), voeg dit dan ook toe. Mix tot een beslag. Spatel de blauwe bessen er doorheen en vul de muffinvormpjes. Zet 20 minuutjes in de oven. Serveer met wat vruchten of suikervrije jam.

Reageer op artikel:
Alles wat je wilt weten over kinderen en suiker
Sluiten