Analyseren slaap apps wel echt hoe goed (of slecht) jij slaapt?

Body & beauty

Veel mensen gebruiken ‘s nachts een slaap-app om hun slaap te analyseren. Op die manier weet je precies wanneer je diep slaapt, wanneer je in je REM-slaap zit en hoe vaak je ‘s nachts wakker bent. Maar werkt het wel echt?

Slaap-apps analyseren niet alleen je slaapritme, de meeste apps zijn tegelijkertijd ook wekkers. Deze slimme wekkers maken je wakker wanneer je je in een lichte slaapfase bevindt, waardoor het minder moeilijk is om uit bed te komen. Tenminste, dat wordt beweerd. Want analyseren die apps je slaap wel echt?

Twijfels

De slaap app die ik dagelijks (oké, nachtelijks) gebruik, is Sleep Cycle. Veel dingen vind ik leuk om bij te houden, zo slaap ik gemiddeld zeven uur en drie kwartier (geloof me, dit gemiddelde komt alleen maar doordat ik in het weekend uitslaap). Toch ging ik twijfelen over deze app door een nacht een week geleden. Ik sliep niet goed. Ik was onrustig. Ik heb wel twintig keer op mijn telefoon gekeken. Wat mijn app zei? Ik had vier uur lang als een blok geslapen. Terwijl ik toch honderd procent zeker weet dat ik in die vier uur minstens tien keer wakker geweest ben, én mijn telefoon heb opgepakt. Hoe dan?

LEES OOK: 6 best wel briljante tips om (beter) te slapen

Slaap-apps analyseren je slaap niet (zelfs niet als ze zeggen dat ze dat wel doen)

Christopher Winter, specialist in slaapmedicijnen en neurologie, heeft onlangs een test gedaan. Hij installeerde meerdere apps en ging slapen in een laboratorium waar de slaap nauwkeurig gemeten wordt. Wat bleek? Alle apps wisten te vertellen wanneer hij ging slapen en wanneer hij wakker werd, maar geen enkele app was betrouwbaar als het gaat om de kwaliteit van de slaap. De apps konden de verschillende stadia van slaap (REM, dromen) niet van elkaar onderscheiden.

Slaap apps kunnen inderdaad merken wanneer je wakker bent. Zij ‘meten’ je slaap door te luisteren naar geluiden en de trillingen van het bewegen. Daar baseren zij hun metingen op. Maar Winter zegt dat je slaap niet kunt meten door alleen beweging. Slaap meet je onder andere door ademen, oogbewegingen en hersenactiviteit – iets wat een app nooit zal kunnen analyseren. Je kunt het verschil tussen ‘lichte’ en ‘diepe’ slaap dus negeren, net als de ‘sleep efficiency’.

Slaap-apps kunnen je wél helpen een patroon te ontdekken

Slaap-apps slaan hun data op. Dit geeft een mooie afspiegeling van de tijd die je werkelijk in bed spendeert, of de keren dat je ’s nachts wakker wordt. In mijn geval kun je zien dat ik de afgelopen weken eigenlijk altijd tussen 4 en 5 uur een piek heb – dan ben ik altijd even wakker.

Daarnaast vertelt de app hoe lang je gemiddeld slaapt. Dit is van het moment dat je op de ‘slaap’ button klikt, tot het moment waarop je de app uitzet. Dr. Winter kwam er bijvoorbeeld achter dat hij gemiddeld maar 6 uur en een kwartier sliep, terwijl hij altijd stellig zei dat hij 7 uur sliep. Door een slaap app te gebruiken ben je dus net even wat bewuster met je slaap bezig.

Je reactie op alcohol

Ook interessant: je kunt met de app bijhouden hoe je ’s nachts reageert op alcohol. Slaap je bijvoorbeeld minder vast als je drie glazen rode wijn bij het eten gedronken hebt? Of zit je ’s avonds de hele tijd op je telefoon? Doe die telefoon eens weg, en kijk of dat effect heeft op je slaap. Zo ben je eigenlijk je eigen proefkonijn – en dat kan soms hartstikke leuk zijn. Maar neem de resultaten vooral met een korreltje zout, want heel betrouwbaar zijn ze dus niet.

Wow! Dit is wat er met je lichaam gebeurt na een nacht niet slapen

Hoofdfoto: ohhcouture

Meer leuke content? Like ons op Facebook

vitals lifehacker