Rachelle Weiler
Rachelle Weiler | LinkedIn Eten 19 apr 2019

Het Atkins dieet; is het wat voor jou?

Wat mag je wel en niet eten?

Het minderen van koolhydraten staat in het Atkins dieet centraal. Koolhydraten zijn op zichzelf niet schadelijk, maar zodra de hoeveelheid groter is dan dat het lichaam in glucose op kan slaan in de lever en spiermassa, worden koolhydraten opgeslagen in de vetcellen. Pas als je lichaam een tekort bemerkt aan koolhydraten, worden de opgeslagen vetcellen aangewend om het tekort op te vullen. Dan val je weer af.

Een ander effect van de inname van teveel koolhydraten is dat het lichaam meer insuline aanmaakt, waardoor het bloedsuikerniveau daalt of stijgt. Hierdoor ontstaan hongeraanvallen, of juist een tekort aan energie na een grote maaltijd. Deze schommelingen dragen volgens Atkins niet bij aan een stabiel eetpatroon. Door de hoeveelheid koolhydraten sterk in te perken, komt het lichaam in een ketogene toestand terecht. De stofwisseling schakelt over op vetverbranding . De vetcellen laten geleidelijk vetten los, die door de lever worden omgezet in energie. Het energielevel is in deze situatie stabieler en bestaat niet meer uit hoge pieken of dalen, zoals dat gebeurt bij de inname van koolhydraten.
Bij welke hoeveelheid koolhydraten een persoon aankomt of afvalt, is verschillend. Dit is bij iedereen anders. Daarom stelt Atkins een persoonlijke hoeveelheid in per persoon. Dit wordt de Kritische Koolhydraten Grens genoemd.

Benieuwd naar het Keto dieet en de verschillen met Atkins? Lees het artikel hier.

Wat mag je wel en niet eten?
Het Atkins dieet beperkt voornamelijk de inname van koolhydraten. Het dieet kent verschillende fasen, die je als deelnemer doorloopt:

Fase 1: Inductie
Deze eerste fase is de meest beperkende fase van het dieet. Het doel is om je lichaam in ketogene toestand te brengen, waardoor je vet gaat verbranden. Deze fase duurt ongeveer twee weken, waarin je veel gewicht, waaronder veel vocht, zal verliezen. Tijdens deze inductiefase zal je veel afvallen en mag je:

  • Maximaal 20 gram koolhydraten per dag
  • Onbeperkt vetten en eiwitten eten
  • Onbeperkt kip, vlees, kaas, boter en eieren
  • Veel koolhydraatarm voedsel, zoals groente en fruit
  • Je mag geen alcoholische drankjes drinken
  • Je mag geen koolhydraatrijk voedsel tot je nemen, zoals aardappels, brood en granen.

Fase 2: Verder gewichtsverlies
In deze fase ga je jouw eigen Kritische Koolhydraten grens opzoeken. Dit doe je door elke week 5 gram koolhydraten toe te voegen. Hier ga je mee door zolang je elke week nog iets aan gewicht verliest. Zodra je op je streefgewicht zit, stopt deze fase. Dit is dus bij iedereen anders.

Fase 3: Voorbereiding op de handhavingsfase
Zoals eerder uitgelegd, ligt de focus van Atkins voornamelijk op het leiden van een structureel gezonder leven. Het is daarom heel erg belangrijk om de overgang van snel gewichtsverlies naar een nieuwe, structurele vorm van eten zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Geleidelijk mogen er dus meer koolhydraten worden genomen, zolang het streefgewicht gehandhaafd wordt.

Fase 4: Levenslange handhavingsfase
In deze laatste fase gaat men er vanuit dat de balans tussen de hoeveelheid koolhydraten en het streefgewicht kan worden gehandhaafd. De hoeveelheid koolhydraten blijft dus gelijk. Wanneer het gewicht weer toeneemt, moet de hoeveelheid koolhydraten dus weer naar beneden worden afgesteld.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Het Atkins dieet; is het wat voor jou?
Sluiten