Rachelle Weiler
Rachelle Weiler | LinkedIn Eten 19 apr 2019

Het Atkins dieet; is het wat voor jou?

Voor- en nadelen van het Atkins dieet

Voordelen
Het Atkins dieet is al jarenlang populair, en dat komt omdat het dieet nogal wat voordelen heeft. Het grootste voordeel is dat het dieet uit verschillende fases bestaat. Waar je in de eerste weken behoorlijk beperkt wordt in je inname van koolhydraatrijk voedsel, zal dit de weken erna weer langzaam toenemen. Afvallen gebeurt in de eerste weken snel.
Daarnaast werkt Atkins met een eigen Kritische hoeveelheid aan Koolhydraten, waardoor de inname van koolhydraten voor iedereen anders is. Dit is dus afgestemd op de behoefte van jouw lichaam. Een derde voordeel is dat door de vermindering van koolhydraten, mensen minder last lijken te hebben van energiedips vlak na het eten. Je energielevel is gemiddeld genomen over de hele dag gelijk.

Nadelen
Hoewel het dieet al bijna 50 jaar lang erg populair is, hebben ook veel mensen kritiek op deze manier van afvallen. Het belangrijkste punt van kritiek is dat deelnemers in de eerste weken veel gewicht verliezen, maar dat dit voornamelijk komt door het verliezen van vocht.
Daarnaast zijn verschillende wetenschappers van mening dat als je lichaam in ketose raakt, dit vermoeidheid en misselijkheid tot gevolg kan hebben.
Een derde punt van kritiek is dat koolhydraten worden ingeperkt, maar dat er bijna geen grens zit aan de inname van vetten. Dit vinden sommige wetenschappers gevaarlijk, aangezien een te hoog cholesterol hart- en vaatziekten tot gevolg kan hebben.
Een laatste punt van kritiek is dat veel deelnemers het Atkins dieet moeilijk vol te houden vinden. Hoewel het dieet ingericht is op een structurele verandering in levensstijl, lijkt het dieet bijna geen effect te hebben op de langere termijn.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum
Reageer op artikel:
Het Atkins dieet; is het wat voor jou?
Sluiten