Waarom je ‘s avonds na het eten nog steeds/alwéér trek hebt

Ooit een serie gekeken zonder bak chips of chocola binnen handbereik? Geef toe: da's beduidend minder leuk.

Body & beauty

Picture this: je hebt net een fatsoenlijk bord avondeten op, het spul naar de keuken gebracht, borden in de afwasmachine gezet (als het meezit) en ploft neer op de bank. Heerlijk. Vijf minuten later: heb je nu al weer trek? Voor wie dit herkenbaar klinkt – geen paniek, dat is heel normaal.

Mensen zijn enorme avondsnackers. Ik beschouw mezelf een ervaringsdeskundige: toen ik stopte met roken had ik pas door hoeveel zin ik na het avondeten heb in snacks. Mijn persoonlijke voorkeur ligt duidelijk bij zoet (chocola!); de vriend graait graag naar chips.

Ik ging op zoek naar de voornaamste reden waarom mensen ‘s avonds na het eten (normale portie) vrijwel altijd zin hebben om te snacken, terwijl dat overdag over het algemeen veel minder is.

1. Onze interne klok springt om 20.00u aan

Ja hoor, daar ga je al: onderzoek wijst uit dat onze interne, biologische klok (het zogenaamde circadiaan ritme) ‘s avonds rond acht uur steevast roept dat het zin heeft in zoet of hartig. Er zijn theorieën die beweren dat dit stamt van onze voorvaders die leefden in tijden van schaarste, en dat ‘s avonds veel (zoet, want energie- en calorierijk) eten ze hielp vet op te slaan. Kortom: het is een diepgewortelde, genetische speling van het lot waar je helemaal niets aan kunt doen.

2. Zien eten doet eten

Feit: tijdens Heel Holland Bakt krijgt het gros van de kijkers acuut zin in zoetigheid, evenals door reclames voor eten. Iets met Pavlov ja. Hoewel ik persoonlijk ook honger krijg van een programma als Holland’s Next Top Model, maar dat is waarschijnlijk mijn cynische geest.

3. Televisie kijken an sich

Over Pavlov gesproken: een van de belangrijkste redenen waarom mensen ‘s avonds snacken is ‘omdat ze dat altijd doen’. Dat geldt ook voor televisie kijken, en juist die twee gaan samen als gin en tonic. Ooit een serie gekeken zonder bak chips of reep chocola binnen handbereik? Geef toe: toch beduidend minder leuk.

4. Kinderen kijken niet mee (weg rem)

Ik vertel mijn dochter dat één koekje genoeg is, net als één ijsje of bakje chips. Dat betekent dat, als we samen snoepen, ik het ook keurig bij die maximum aanbevolen hoeveelheid houd. Nee, dan ‘s avonds, als de kinderen op bed liggen, dan is één koekje bij lange na niet genoeg: bastognekoeken gaan het best per dozijn naar binnen weet ik inmiddels.

5. Thee drinken (dodelijk)

Want bastognekoeken in thee dopen is zo ongeveer het lekkerste wat er is. Of stroopwafels even laten smelten op je kop thee, dat is het lekkerste. Nog lekkerder is daar waar nu ‘of’ staat te vervangen voor ‘en’.

6. Dorst aanzien voor honger

Sommige deskundigen zeggen ook dat mensen de honger in de avonduren eigenlijk geen honger is, maar dorst. Mijn tip: drink water of iets fris, maar geen thee (zie #5).

En dan zouden we je nu een aantal hele praktische tips kunnen geven om late night snacking te verminderen danwel uit te bannen, maar dat doen we niet. Kom nou, het idee alleen al. Maar dan weet je tenminste nu wel waar het vandaan komt.

Lees ook: 16 x recepten waar je maar drie ingrediënten voor nodig hebt

Meer leuke content? Like ons op Facebook