Rachelle W
Rachelle W Gezondheid 14 jun 2019

Lang, gelukkig en gezond leven met het Ayurveda dieet

Wat mag je wel en niet eten?

Als je het Ayurveda dieet aanhangt, doe je dat voornamelijk om je lichaam en geest zoveel mogelijk in balans te houden. Ondanks dat een specifieke regels omtrent eten en voeding zijn vanuit de Ayurvedische leer, is het ook belangrijk om je voedingsmiddelen af te stemmen op je dominante Dosha.

Zo kunnen mensen met een dominante Vata beter in balans komen door zwaar, olieachtig en warm eten.
Zwaar, olieachtig en koud zijn het beste voor mensen met een dominante Pitta en licht, droog en warm is het beste voor mensen met een dominante Kapha.

Ook zijn er algemene leefregels die in acht moeten worden genomen als je Ayurvedisch wilt eten:

  • Eet niet te zwaar ‘s avonds. Hierdoor slaap je minder goed en het breng je lichaam uit balans.
  • Zorg ervoor dat je maag maar driekwart vol zit na een maaltijd. Dat is genoeg voor je lichaam.
  • Eet ‘s avonds geen dierlijke producten zoals vlees, eieren, kaas en zuivel. Dit is moeilijker verteerbaar voor je lichaam.
  • Probeer zoveel mogelijk warm te eten. Zo kan je lichaam voedingsstoffen beter opnemen.
  • Zorg ervoor dat je eten altijd vers bereid is. Vermijd opnieuw opgewarmd eten.
  • Drink zoveel mogelijk warme vloeistoffen tijdens het eten, zoals thee of lauw water. Ijskoud water dient vermeden te worden.
  • Idealiter bevat elke maaltijd de zes smaken zoet, zuur, zout, scherp, bitter en wrang. Hiervoor kan je ook de Maharishi Ayurveda-kruidenmelanges gebruiken. Door gebruik van goede, biologische kruiden, kan het eten beter worden opgenomen.
  • Het wordt aangeraden om supplementen te slikken zodat je geen mineralen en vitamines tekort komt. Dit moeten echter wel supplementen zijn die Ayurvedisch goedgekeurd zijn.

Benieuwd naar de do’s & don’ts van het Killerbody dieet en het Sonja Bakker dieet? Check ze hier.

 

Reageer op artikel:
Lang, gelukkig en gezond leven met het Ayurveda dieet
Sluiten