Back to school: wat doen we in die lunchtrommel?

Claire Easy Peasy 23 aug 2015 Eten

We waren een tijdje wat stiller hier op Famme. We zijn heel erg druk met het afronden van ons tweede boek Easy Peasy Family (waarover later meer) en daarnaast zijn de kinderen voor het eerst in de basisschoolleeftijd (lees: zes volle weken zomervakantie). Maar we zijn er weer en ook het grut is back to school! Tijd voor wat lunchtrommel inspiratie om de morning madness door te komen.

Hoe heerlijk het ook was: zon, zee, strand en vooral in de ochtend géén haast, het is toch ook wel weer heel fijn dat de scholen begonnen zijn. En dat betekent ook het vullen van de trommels. Wij helpen je hier alvast op weg met het 10-uurtje en de drinkbeker!

1. Het 10-uurtje

– Er is meer dan appel! Kies ook eens voor ander fruit: blauwe bessen, frambozen, bolletjes meloen, partjes perzik.
– Wissel het fruit ook eens een dag in voor groenten: komkommer, paprika, wortel, tomaat.
– Vergeet de eiwitten niet: handje noten & zaden, een eitje (gebakken of gekookt)
– Laat de standaard liga liever links liggen. Propvol suiker en andere toevoegingen. Maak liever deze bomvolle ontbijtkoeken.

2. De drinkbeker

Ja, we know: het liefst vul je die beker mer, juist ja, water. Weigeren die van jou dat nog en drinken ze vervolgens niet? De truc is dan om de beker steeds minder zoet te maken. Hieronder de opties van zoet naar steeds minder zoet:
– Een biosap of limonade (liefst zonder suiker) die je voor 2/3 aanlengt met water en steeds wateriger meegeeft
– Kokossap (zonder suiker maar met een smaakje) ook aangelengd met water.
– Kruidenthee (ja echt)
– Water met vers of gedroogd fruit zorgt voor een vleugje smaak

Lees ook deze drie ideeën voor in de lunchbox >

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Reageer op artikel:
Back to school: wat doen we in die lunchtrommel?
Sluiten