‘Ben jij het niet zélf die bepaalt of je je buik inhoudt voor een foto die je de wereld in stuurt?’

Phileine schrijft brieven, aan mensen of types of een groep. Dit keer richt Phileine haar brief aan Instagrammer Essena O’Neill. Zij was een fenomeen op sociale media, maar zette afgelopen week een plotselinge punt achter haar carrière.

Dag Essena,

Gefeliciteerd met je coming out. Of noem je dat niet zo als je aan de wereld uitlegt dat je anders bent dan je je altijd hebt voorgedaan? Het is nogal wat. Je was een populaire dame. Mooi en vooral maakbaar. De merken vraten je op en je volgers ook.

Geld

En jij had daar vanaf je twaalfde een baan aan. Verdiende geld en liet de wereld mee genieten van jouw heerlijke leventje. Je droeg kekke jurkjes, had altijd een good hair day en wist precies hoe die eyeliner strak en simpel boven je oog moest plaatsen.

Jarenlang genoten duizenden volgers van jouw doen en laten en nu heb je zomaar besloten niets meer te doen en vooral alleen nog maar te laten. Nou ja, zomaar. Lady Gaga gaf een paar weken geleden al een lekkere voorzet voor de eerlijkheidsrage die in gang gezet lijkt te zijn. Ze wil niet langer doen alsof, ze wil niet langer mee gaan in de malle molen van het leugenleven. Ze wil zichzelf in de spiegel kunnen aankijken en trots zijn op wie ze ziet. En nu geef jij ook een écht kijkje in je leven.

Insta

Ook jouw haar zit verschrikkelijk als je er niet eerst een uurtje mee aan de slag gaat. Ook jouw ogen zijn sprakeloos als je er niet een gezellig make-upje overheen smeert. En dat gaat ook bij jou bijna nooit in één keer goed. Jij moet ook je buik inhouden op een bikinifoto en die vrolijke snoet blijkt nu een vaak gebruikt masker te zijn.

Iedereen speelt zijn beste ik

‘Social media zijn nep. Het web bestaat uit leugens en de wereld is een tweedimensionaal theater geworden waarin iedereen zijn beste ik speelt.’ Ik ben het met je eens. Althans, ik ben het gedeeltelijk met je eens. Want dat het web voor een groot gedeelte uit leugens bestaat lijkt me wel een waarheid en dat iedereen zijn beste ik naar voren schuift op het podium, lijkt me een grote waarschijnlijkheid.

Maar dat sociale media nep zijn vind ik een grote leugen. Want is en blijft het niet jouw eigen keuze wat je doet met dit medium? Ben jij het niet zélf die bepaalt of je je buik in houdt voor een foto die je zelf de wereld in stuurt? Doe jij niet zelf dat kekke gratis jurkje aan om er een verdraaid goed betaalde foto van te maken?

Behoorlijk onzeker

Jij had, net als zovele anderen, last van waarheidsfobie. En dat is logisch, want vanaf vier jaar tot ongeveer vierenveertig jaar zijn de meeste vrouwen, en ook best wat mannen, behoorlijk onzeker. Het gras bij de buurvrouw staat er altijd net iets gezelliger bij en het wereld wijde web heeft ervoor gezorgd dat je ineens wel (in jouw geval) vijfhonderdduizend buurvrouwen hebt. Dat is pittig.

anti-social-media-lets-be-game-changers-essena-oneill-2

Jezelf leuk blijven vinden terwijl het net wordt overspoeld met anderen die hun leven nóg leuker liegen is echt niet makkelijk. Ik snap het heus. Maar ik vind het gewoon een beetje moeilijk dat je het probleem bij het medium zelf neerlegt.

Ieder mens wil geliked worden

Onze moeders liepen tegen dezelfde onzekerheden aan en onze dochters zullen zich ook beter voordoen dan ze zijn. Omdat ieder mens nou eenmaal geliked wil worden. Door papa, door mama en het liefst ook door de hele wereld. De Facebookduim, de Instagramlike, de retweet… Allemaal zichtbare, meetbare waarderingen. Aan jou de keus of die waardering over jou of over jouw fake-me gaat.

En in the end is er natuurlijk maar één like nodig om je goed te voelen. En dat is die van jezelf. Ik hoop dat je in je nieuwe rol als jezelf heel veel mensen zult inspireren om hun eigen duim omhoog te steken.

Het ga je goed.

Oprechte groet,

Phileine

Ben jij het met Phileine eens? Reageer op onze Facebook! >

Reageer op artikel:
‘Ben jij het niet zélf die bepaalt of je je buik inhoudt voor een foto die je de wereld in stuurt?’
Sluiten