Ben jij ongemerkt verslaafd aan stress? Zo weet je het…

Eva Dusch 8 nov 2015 Body

We hebben het allemaal toch zo druk, druk, druk. We lopen ermee te koop alsof het een medaille is. Een moment van trots, want jij hebt tenminste een leven. En die is leuk en vooral lekker druk. Of ben je gewoon verslaafd aan de stress?

Stress. We voelen ons nog ongemakkelijker zónder dan mét. Te gek voor woorden natuurlijk. Het is een chronische ziekte geworden waar velen, in meer of mindere mate, last van hebben. Of niet? We vertellen uitgebreid over hoe druk we zijn, hoeveel deadlines we dit weekend moesten halen, hoe lang onze to-do list is en we nauwelijks nog tijd hebben voor een wijntje. En vakantie? Nee nee, echt geen tijd voor. We verkeren in een constante staat van ‘busyness’.

[STAP stap=”1″]

Tekenen van stress

Cortisol stond ooit, toen we nog in berenvellen en met speren rondliepen, aan ons zijde waardoor we binnen luttele seconden in de flight or fight modus zaten. Maar dit systeem heeft ons nu de rug toegekeerd. Wil je bewijsmateriaal? Zo merk je het aan jezelf:

1. Ben je niet te genieten?
De helft van alle mensen met een depressie hebben een te hoog cortisolniveau door stress, en dat gaat gepaard met een verlaagd serotonine, het geluksstofje in je brein dat gaat over je humeur, eetlust en slaapbehoeften.
2. Slechte herinneringen en intense emoties?
Door veel cortisol krimpt je hippocampus, het deel van je brein dat gaat over herinneringen en het reguleren van emoties.
3. Een muffintop boven je broek?
Door het cortisol ga je meer eten, gaat vet over je broek heen hangen (de muffin dus) en stijgt je bloedsuikerspiegel.
4. Verslavingen?
De meest bekende manier om je gevoel van stress en het verhoogd cortisol te compenseren is je grote hang naar koffie en alcohol.

Drijven op water

[STAP stap=”2″]

Verslaafd aan stress?

Het is tegenwoordig zo normaal om stress te voelen, dat we het gemakkelijk wegwuiven of voor lief aannemen. Het zou kunnen zijn dat je verslaafd bent. Check maar eens dit rijtje:

1. Heb je veel drama in je leven, zoals gedoe in je relatie of ruzie met vriendinnen of collega’s? En als je leven op alle vlakken lekker op de rit zit, verveel je je dan?
2. Als je een blanco dag in je agenda hebt, word je dan helemaal onrustig en angstig en wil je het liefst de dag zo snel mogelijk volplannen?
3. Hoe zit het met je libido? Zit je liever achter je laptop dan op de schoot van je lief?

Kopje onder

[STAP stap=”3″]

Dit doe je aan stress

1. Doorbreek de cirkel
De lijst aan langetermijneffecten van stress is oneindig. Van slapeloosheid en hevige krampen tot problemen in je darmstelsel en depressies. We kunnen deze cirkel alleen bewust doorbreken door andere keuzes te maken die ons minder tot geen stress opleveren en meer te relaxen. Ben je eenmaal verlost dan voel je je mentaal en fysiek scherper, lichter en gezonder en bovendien aantrekkelijker voor anderen.

2. Unplug
Bovenaan je lijstje om de hoeveelheid stress te doorbreken: ditch je telefoon. Spreek met jezelf vaste tijden af waarop je je telefoon mag checken of doe eens een weekend zonder.

Hoe vaak check jij je telefoon? Deze app zoekt het voor je uit>

3. Wees zuinig op je energie
Spendeer je liever al je tijd en energie aan die positieve, supportende vriendin of diegene die altijd loopt te zeuren en klagen? Investeer in je cheerleaders, degenen die je met beide benen op de grond houden en naar je luisteren wanneer het nodig is.

4. Laat jezelf even links liggen
Hiermee bedoelen we eigenlijk te zeggen: je hoeft niet altijd naar die stemmetjes in je hoofd te luisteren. Zelfs liever niet dan wel. Of de volgende keer, wanneer dat stemmetje weer tevoorschijn komt die zegt dat je iets moét doen, zeg gewoon tegen jezelf dat je even een break verdient hebt en er nog op terugkomt. Uit onderzoek is ook gebleken dat we beter met problemen kunnen dealen wanneer we tegen onszelf in de derde persoon praten.

5. Hup, die sportschool in
Daar is-ie weer, maar met een reden. Beweging zorgt er nu eenmaal voor dat je de stress uit je lichaam beweegt en je hooft weer helder is. Ook kun je irritatie en woede beter van je afschudden. En door te sporten komt er endorfine vrij die de stresshormonen vervangen.

6. Zet jezelf bovenaan die to-do list
Calculeer wat meer tijd in voor jezelf en relax. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weten wij ook, maar je moet ergens beginnen. En gelukkig kan het op allerlei verschillende manieren. Yoga, meditatie, floating, dansen, de kroeg in met vriendinnen of een avondje jengelen in de karaoke-bar. Vind voor jezelf een manier die werkt.

Overwint liefde echt álles? Ook stress?>

Reageer op artikel:
Ben jij ongemerkt verslaafd aan stress? Zo weet je het…
Sluiten