Ben jij ook zo moe in de lente? Dan kan dat hierdoor komen!

Persoonlijk

De mensen om je heen zijn opgetogen, het is weer lente! Jij keek er een tijdje geleden ook zo naar uit, toch wil je nu niets liever dan slapen en niets doen. Herkenbaar? Dit doe je eraan.

Hoewel het humeur en het energielevel van veel mensen juist een boost krijgt in de lente, geldt dat niet voor iedereen. Dit heeft alles te maken met twee dingen: een vitamine D-tekort en je eetpatroon in de winter. Aan het einde van de winter ben je een beetje door je vitamine D-reserves heen, omdat je gewoonweg minder naar buiten gaat met die kou. Ook eten de meeste mensen minder fruit en meer koolhydraten. En dat voel je.

Hoe kom je er vanaf?
In bed blijven liggen en je weekend doorbrengen met series kijken lijkt heel aanlokkelijk, maar daar ga je je niet beter door voelen. Je moet actie ondernemen en wel nu! Met deze negen tips ben jij je lente-moeheid te slim af:

1. Ga naar buiten

Probeer iedere dag een half uurtje buitenlucht mee te pakken en maak als het even kan, meteen een wandelingetje.

2. Beweeg!

Heel goed te combineren met het half uurtje buitenlucht van tip één. We kunnen het niet genoeg zeggen, maar van sporten en/of bewegen krijg je juist energie. En als klap op de vuurpijl zorgt de endorfine er ook nog eens voor dat je vrolijker wordt. Wij gaan nu een dansje maken. Buiten dan.

3. Lach veel

Kijk of je last minute kaartjes kunt regelen voor de show van je favoriete cabaretier. Bekijk grappige filmpjes op YouTube of speel een bordspel met vrienden als dat gegarandeerd lachstuipen oplevert. 30 seconds is hierbij een aanrader.

4. Slaap genoeg

Misschien is het overbodig om te zeggen, maar ook als je weinig energie hebt, kan slapen er bij in schieten. Jij bent wat langzamer, maar dat geldt niet voor het leven om je heen. Je moet harder werken om alles bij te benen en dan kan extra slaap er zomaar bij in schieten.

5. Ga op tijd naar bed

Niet alleen genoeg slapen, maar ook op tijd slapen is belangrijk. Probeer voor elf uur ‘s avonds te gaan slapen. Je denkt misschien: wat maakt dat nou uit? Maar dan ben je tussen één uur en drie uur ‘s nachts in de juiste slaapfase voor je lever, die tussen deze tijdstippen je hele lichaam reinigt en je hormonen reguleert. Een steady slaappatroon zorgt voor meer rust.

6. Slik extra vitaminen

Het is beter om de vitamines op een natuurlijke manier binnen te krijgen, maar mocht je echt een tekort hebben dan kunnen extra vitaminen hulp bieden. Let wel op: kies wel voor ‘schone’ vitaminen zonder allemaal toegevoegde stoffen waar je de naam niet van kan uitspreken.

7. Eet veel chlorofylrijke groenten

Chloro watte? Chlorofyl is de stof die planten hun groente kleur geeft en bevat veel magnesium. Uitstekend om je lever te helpen bij het reinigen. Voorbeelden van chlorofylrijke groeten zijn: boerenkool, andijvie, rucola en paksoi.

8. Speel met je kind

Kinderen hebben energie voor tien en verzekeren je ook nog eens van een hoop plezier. Ga bijvoorbeeld lekker koekjes bakken, houd een verkleedpartij of ga samen liedjes zingen. Wedden dat je de energie zo voelt binnenstromen?

Haal de lente in huis met deze heerlijke geurkaarsen!