Bereid je voor, generatie Z komt eraan!

Thea Tijssen 24 nov 2015 Mind

Misschien is een starter bij je op het werk er één. Of je kind. Je krijgt hoe dan ook met ze te maken. De generatie Z. Ze zijn nu tussen de 5 en 20 jaar oud. Ze spelen in de speeltuin of zitten op de universiteit. Hoe dan ook: ze komen eraan, want in 2020 overspoelen ze de werkvloer.

‘Doe wat je wil, als je maar gelukkig wordt’, zul je ouders tegenwoordig niet meer zo snel tegen hun kinderen horen zeggen. Of ze zeggen het misschien wel, maar ze bedoelen: ‘Ga voor zekerheid, want dat is belangrijk in deze tijden van politieke en economische crisis.’ Dat is waarschijnlijk ook de reden dat generatie Z voor zekerheid gaat. Maar dat is niet het enige wat deze generatie kenmerkt. Wij zetten een aantal kenmerken van deze youngsters voor je op een rijtje.

[STAP stap=”1″]

Alles is online

Zij zijn de eerste generatie ‘digital natives’, want ze zijn volledig digitaal opgegroeid. Ze weten ook niet hoe het leven er zonder smartphone uitziet. ‘Was er ooit géén internet? Ook niet op je mobieltje? Hoe deed je dat dan?’ Dat kan alleen een – jonge – ‘Gen Z’er’ [spreek uit op z’n Engels] aan je vragen.

[STAP stap=”2″]

Grenzeloos

Generatie Z is de eerste wereldwijde generatie. Grenzen? Daar hebben ze niets mee. Ze hebben vaak zelfs meer gemeen met leeftijdsgenoten die duizenden kilometers bij ze vandaan wonen, dan met volwassenen uit hun eigen stad of zelfs straat.

[STAP stap=”3″]

Multitasking to the max

Deze generatie bestaat uit geboren multitaskers. Waarom zou je je focussen op één ding als je ook meerdere dingen tegelijk kunt doen? What’s App’jes tikken, nieuwsberichtjes lezen, muziek luisteren én de straat oversteken, de Gen Z’er draait er zijn hand niet voor om (want dan ziet-ie zijn iPhone-scherm niet meer).

719fbbbe91aed069c8e131ef7c33ca40

[STAP stap=”4″]

Jezelf uiten

Deze jongeren houden ervan om zichzelf te uiten, hun gevoelens uit te drukken. En die vooral ook te delen met de rest van de wereld, want waarom zou je ze voor jezelf houden? Maar dat zullen ze nooit in een brief zetten die ze vervolgens op de post doen. Social media, dat is waar het om draait. Dagelijks gaat zo’n 20 procent van hun tijd op aan online sociaal doen. Dus posten doen ze als een malle, maar dan toch vooral online.

[STAP stap=”5″]

Anders werken

Omdat ‘zij van generatie Z’ nog vaker het freelance-pad zullen kiezen, wordt er ook op andere manieren gewerkt. Denk dan aan teams die speciaal worden samengesteld voor bepaalde projecten en weer uit elkaar gaan als het project klaar is. Sterker nog: veel freelancers zullen aan meerdere projecten tegelijk werken. Multitasking, weet je nog?

[STAP stap=”6″]

Binnenvetters

Huh, ze waren toch juist heel expressief? Uhm ja, dat wel, maar dat doen ze wel het liefst binnenshuis. Da’s een bijkomend nadeel van al die online gadgets: Gen Z’ers gaan niet zo snel buiten op zoek naar avontuur. Dat avontuur vinden ze immers online wel.

[STAP stap=”7″]

Wat zei je ook alweer?

Hun aandachtsboog? Ach, een goudvis heeft een grotere aandachtsspanne. Die lieve Z’tjes zijn waarschijnlijk bij de eerste zin van dit stuk al afgehaakt. Tien seconden krijg je om hun aandacht te winnen. Dus it better be good, wat je te zeggen hebt, anders zappen ze weg…

[STAP stap=”8″]

Stuudjes

Omdat generatie Z voornamelijk bestaat uit intelligente en leergierige stuudjes, gaan ze en masse studeren. Maar daarna krijgen ze het moeilijk (ja, nog moeilijker dan de generaties voor hen) op de krappe arbeidsmarkt. Maar gelukkig zit het ondernemerschap in hun dna. Wat wil je ook, met die succesverhalen van start-ups die ze gewend zijn om (al scrollend) te lezen.

studeren

Bron: Playbuzz

[STAP stap=”9″]

Cocoonen

Omdat huizen kopen waarschijnlijk nóg duurder wordt, zal deze generatie wellicht extra lang thuis blijven wonen. Gezellig, denk je nu misschien terwijl je schattige kleuter voor je in de zandbak speelt. Maar wil je die kleuter ook nog in huis als-ie dertig is? Hmm… Misschien een idee om alvast een extra spaarrekening aan te maken zodat-ie als 30-jarige wél een huis voor zichzelf heeft?

[STAP stap=”10″]

Waar het geld is

Hoewel deze generatie iets kleiner is dan de millennials, hebben ze een hoop te besteden. Het Nibud schat dat scholieren gemiddeld 91 euro per maand uitgeven. Waaraan dat opgaat? Schoenen, kleren, eten en drinken.

Nu we de generatie Z zo ontzettend in een hokje hebben geplaatst en er lekker wat stempels op hebben gedrukt, rest ons nog te melden dat het bovenal natuurlijk kinderen, pubers en jongeren zijn. Die net als voorgaande generaties zullen worstelen met alles waarmee deze groepen doorgaans worstelen. Alleen doen ze dat dan op hun eigen(wijze) manier. Dat deze multitaskende, grenzeloze, expressieve, studerende digital natives maar mogen opgroeien tot een generatie waar we het nog jaren over zullen hebben.

Lees ook waarom we tóch iets minder op onze schermpjes moeten kijken >

Reageer op artikel:
Bereid je voor, generatie Z komt eraan!
Sluiten