Bikini & Bonen

Gezonde kost voor een strak lijf

Culinair

Aduki a.k.a. the weight loss bean is de perfecte voedzame maaltijdsalade vulling voor alle mama’s (en niet mama’s) die wel wat extra energie kunnen gebruiken én alvast wat voorzichtige ‘we moeten bijna weer in bikini’ stappen willen maken. Kortom, sla ze in, die aduki’s en lees hier wat je ermee kunt doen.

Op bluebelle vind je verschillende blogs over wat je (in godsnaam?!) met adukibeans kunt maken. Hierbij een recept wat haalbaar is voor iedereen (het moeilijkste is het kopen van de ingrediënten) én super lekker (favoriete lunch van Claire).

Japans heilig boontje

Voordat we beginnen, nog even waarom de boon zo gezond is op een rij: aduki’s bevatten super veel vezels, vitamine B, ijzer, magnesium en zink. In Japan gebruiken ze de boontjes voor verschillende gezondheidskwaaltjes zoals nier- en blaasproblemen. Het zorgt ervoor dat je lijf het overschot aan vocht afvoert, geeft je een betere stoelgang en…jawel: verbrandt vet.

Je kunt de boontjes gedroogd kopen maar er zijn ook varianten verkrijgbaar in glazen pot of blik. Kies je voor dat laatste, check dan eerst nog even of er geen extra zout of suiker aan is toegevoegd (een biovariant kopen lost dat meestal wel op) en spoel ze sowieso goed af vanwege extra toegevoegd zout. Heb je geen blik maar gewoon een zakje keiharde Aduki boontjes op de kop getikt? Geen probleem. Zet de boontjes (het liefst de avond voordat je ze wil gaan eten) onder water en laat ze minimaal 2 uur weken. Spoel ze daarna een paar keer goed af. Je moet de boontjes nu nog minimaal 30 minuutjes koken waarna je ze kunt gebruiken afhankelijk van het gerecht wat je ermee wilt maken. Ze blijven een klein beetje hard maar als ze te hard naar je smaak zijn, kook ze dan wat langer.

Aduki Bean salade met geitenkaas

[Nodig]:

(2 pers)
– 140 gram gekookte aduki beans (uit blik of geweekt en gekookt)
– salade naar wens
– 70 gram zachte geitenkaas of feta
– 1 rode ui of 2 bosuitjes
– 2 stengels bleekselderij
– handje kiemen (alfalfa, tuinkers)
– verse koriander en peterselie
– snufje zeezout, peper
– 3 el olijfolie,
– 1 el balsamico en/of beetje citroensap
– Optioneel: handje noten

[bereiden]:

Spoel de gekookte aduki boontjes goed af. Snipper de ui, hak/snij de koriander, peterselie en bleekselderij fijn (hoeveelheid naar smaak), Doe de bonen en alle andere ingrediënten inclusief de geitenkaas in een grote schaal. Als je het lekker vindt, kun je nog noten toevoegen. Maak een dressing of giet de olie en balsamico over de salade heen. Breng op smaak met zout, peper.

Meer leuke content? Like ons op Facebook