Kids 6 jun 2019 Loes Koster

6x handige foodhacks voor drukke moeders met kleine kinderen

Gebroken nachten, drukke dagen en vele ballen die tegelijk in de lucht moeten worden gehouden: de eerste jaren met een kleintje blijken best hectisch. Waar ik tijdens mijn zwangerschap nog van plan was om vanaf het eerste hapje van mijn kindje alle ingrediënten op de biologische markt te kopen, deze zorgvuldig te stomen en pureren en in alle rust aan mijn kindje te voeren, kwam ik hier vrij snel van terug.

Eenmaal aan het werk bleek het al lastig genoeg om mezelf en mijn baby aangekleed en wel op tijd op de crèche te krijgen. Inmiddels ben ik twee kinderen en de nodige ervaring rijker en deel ik zes tips over hoe je een verantwoord eetpatroon voor je kleintje kunt realiseren zonder dat het je teveel tijd kost.

1. Plan vooruit

Waar ik voorheen liever per dag bedacht waar ik trek in had en na werk even snel langs de supermarkt fietste, bleek dit eenmaal met kinderen niet meer te werken. Met een hongerige baby en een vermoeide peuter door een supermarkt bewegen is verre van ideaal. Inmiddels heb ik me er bij neergelegd en maken mijn partner en ik ieder weekend een moment vrij om de komende week door te spreken en een maaltijdplanning te maken. Vervolgens bestel ik de weekboodschappen online en zijn we voor de hele week voorzien van ingrediënten voor verantwoorde maaltijden.

2. Zet alles klaar

Voor we naar bed gaan zet ik zoveel mogelijk klaar voor de volgende ochtend. Ik dek alvast de ontbijttafel, leg de havermout en het gedroogd fruit voor ons ontbijt naast het fornuis, zet de papfles voor de kleinste klaar en haal alvast het brood voor de lunchtrommels uit de vriezer. Dit scheelt iedere ochtend toch weer een paar minuten rommelen in de keuken, tijd die ik liever gebruik om voor mezelf een snel kopje koffie te zetten.

3. Een goed begin van de dag

Mijn dreumes wordt ‘s ochtends wakker met één duidelijke wens: “Mag pappie?”. Zodra ik dit uit haar kamertje hoor komen ben ik al onderweg naar de keuken waar ik een flesje met pap voor haar klaarmaak dat ze liggend in bed opslurpt. Mijn dochter vindt niets lekkerder dan een warm flesje pap op de nuchtere maag, en dan het liefst de pap van NaturNes Bio. Tevreden begint ze aan haar dag terwijl ik ondertussen van de tijd gebruik maak door mezelf aan te kleden. Twee vliegen in één klap!

4. Kies waar mogelijk voor biologisch

Ik zorg graag goed voor mezelf en nóg beter voor mijn kinderen. Ik kies daarom waar mogelijk graag voor biologische voeding, zodat ik zeker weet dat de voeding die ik aan mijn kinderen geef wordt bereid zonder onnodige toevoegingen. Waar biologische voeding al volgens strenge richtlijnen wordt geproduceerd, wordt de productie van biologische babyvoeding namelijk helemaal scherp in de gaten gehouden. Je herkent biologische voeding altijd aan de afbeelding van het groene blaadje op de verpakking.

5. Verantwoorde snacks voor onderweg

Om onderweg ook enigszins verantwoorde hapjes aan te kunnen bieden heb ik altijd een voorraadje biologische tussendoortjes in mijn tas zitten die ik bij een dreigende hongeraanval van een van mijn kinderen direct tevoorschijn haal. Een knijpzakje met fruit doet het altijd goed bij mijn kleinste en de oudste is groot fan van de appelkoekjes van NaturNes Bio. Deze nieuwe lijn met biologische babyvoeding is sowieso een aanrader want de producten zijn volledig biologisch en vaak handig verpakt voor onderweg.

6. Ontspan

Natuurlijk wil je het beste voor je kindje en sloof je je met liefde uit maar het is heus niet erg om een beetje te ontspannen en naast je zelfgemaakte hapjes af en toe te kiezen voor een makkelijker alternatief. Zolang je er maar op let dat het hapje dat je je kind geeft geschikt is voor zijn of haar leeftijd kan dit absoluut geen kwaad.

Borstvoeding is de ideale voeding voor baby’s.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met NaturNes Bio.

Ontvang de leukste artikelen in jouw inbox

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de best gelezen artikelen over je leven als vriendin, partner, moeder en overall powervrouw in je mailbox.

Reageer op artikel:
6x handige foodhacks voor drukke moeders met kleine kinderen
Sluiten