De 7 emotionele fases die je doorloopt als je de sale wil ontlopen

Zei iemand Black Friday? Cyber Monday?

Persoonlijk

Iedereen die een trui nog mooier vindt als ‘ie 20% goedkoper is, ervan overtuigd is dat knalroze onmogelijke hakken onmisbaar zijn zodra ze met 50% korting zijn afgeprijsd en van termen als ‘2 halen 1 betalen’ een zwarte waas voor ogen krijgt, weet: dit weekend wordt je bloeddruk op de proef gesteld. 

Het is namelijk Black Friday. En Black Friday duurt in de marketingwereld nooit één dag, maar wordt voor het gemak gewoon het hele weekend doorgetrokken. Als je dan het hele weekend al die koopjes hebt weerstaan, krijgen we maandag als laatste beproeving ook nog Cyber Monday voorgeschoteld. Net op het moment dat je hebt besloten niet meer mee te doen aan die consumptie-gekte en als meer, meer, meer willen. Als je deze dagen alle bizarre korting-verleiding weerstaat en niet per ongeluk een HD tv, een Nespresso-apparaat of een compleet dekbedovertrek aanschaft, verdien je bijna een medaille.

Dit zijn de 7 emotionele fases die je doorloopt wanneer je niet wil vallen voor de verleiding van de sale.

1. Ontkenning

Alle nieuwsbrieven in je mail, de schreeuwende commercials, de Facebook-advertenties waarin je favoriete webshop op alles 30% korting geeft; je hebt ze niet gezien. Echt niet.

2. De juiste mensen opzoeken

We hebben allemaal die vriendin die je ophitst met ‘OMG ALLE WINTERJASSEN H&M 40% KORTING’ of ‘ALLE SHAMPOO’S VOOR DE HELFT IK HEB ER METEEN 30 GEKOCHT’-appjes. In capslock ja, want koopjesjagen gaat nooit gepaard met serene rust, maar altijd met totale hysterie. In plaats daarvan omring je je met less is more-types die kwaliteit altijd boven kwantiteit stellen.

3. Negeer, negeer, negeer

Dit weekend ga je in de kluizenaarsmodus met een paar goede films en alle ingrediënten in huis om heel zen een taart ofzo te bakken. Telefoon op vliegtuigstand, laptop in de werktas en absoluut geen koffiedates met vriendinnen in de stad (iets met de kat op het spek binden).

4. Onderhandelen

Met jezelf welteverstaan. Want na een halve dag in totale afzondering geleefd te hebben, besef je dat je heus wel genoeg discipline hebt om niet meteen je hele mandje vol te laden met spullen die je niet nodig hebt. Kom zeg, je bent een volwassen vrouw. Alleen even kijken kan echt geen kwaad. Tien minuten. Een kwartiertje. Maximaal een kwartiertje.

5. Vermannen

Ja dat is een prachtig zwart jurkje en in de sale ook nog eens bizar betaalbaar, maar technisch gezien heb je nog drie prima zwarte jurkjes (die je bijna nooit draagt). Klap die laptop dicht. Leg je telefoon weg. Als je morgen nog steeds aan dat jurkje denkt, mag je er nog even naar kijken. Waag het niet dat linkje door te sturen naar de vriendin die altijd wel een legitieme reden paraat heeft om dat jurkje toch te kopen.

6. De trigger

Je stuit per ongeluk op je gelukzalige buurvrouw die net terugkomt uit de stad en een hele giftset van The Body Shop voor de helft van de prijs heeft gescoord. En ze ruikt heerlijk. Zoiets komt altijd van pas om met de feestdagen onder de boom te leggen… Als je dan toch de stad in gaat, kun je ook meteen kijken of die jas die je al zo lang mooi vindt toevallig afgeprijsd is. Gewoon, alleen even kijken of het model je staat.

7. Onvermijdelijk falen

Maar hey: falen is een state of mind. Dus daarom labelen we dit gewoon als acceptatie. Je geeft toe, want niemand is bestand tegen kortingscodes. Je bent toch zeker geen robot? Nou dan. Bovendien: je had dat pak waarschijnlijk ook voor de volle pond gekocht. Nu heb je 30% korting. Schouderklopje voor jezelf.

En als je wel iemand bent die prima ‘nee’ kan zeggen tegen de sale:

  1. Ben je toevallig een robot?
  2. Zo niet; vertel ons alsjeblieft HOE.

Kom je wel vaker thuis met dingen waarvan je later denkt: wáárom? Deze psycholoog geeft 5 redenen waarom we impulsaankopen doen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook