Boost je kind z’n brain met deze gezonde ontbijtjes

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag – zeker voor kinderen. Deze power-ontbijtjes passen daar perfect bij. Ze bevatten alles wat een kind nodig heeft om gezond te blijven en goed te kunnen leren. Bovendien is het weer eens wat anders dan een boterham met kaas.

1. Tortilla’s met pindakaas en banaan

Een voedzaam ontbijtje maken was nog nooit zo makkelijk, gezond en lekker. Dit ontbijt bevat namelijk eiwitten, vezels én kalium. En het is echt zo gemaakt. Besmeer één volkorentortilla met een laagje pindakaas. Leg een (liefst redelijk rechte) banaan in het midden en rol de tortilla op. Verwarm alles eventjes in de magnetron (ongeveer een halve minuut is genoeg) en klaar. Drink er een groot glas melk bij voor een gezonde dosis calcium en je kan er de hele dag tegenaan.
[source id=”attachment_118946″ align=”none”]ontbijt1[/source]

2. Burrito-ontbijt

Burritos als ontbijt? Waarom niet? Dit recept van Brenda Kookt is een topper om de dag mee te beginnen. Vervang het gehakt ‘s ochtends door roerei of kipfilet en jij en/of je kinderen krijgen genoeg eiwitten binnen om de dag goed te beginnen. Ook kun je verschillende groentes toevoegen, zoals paprika, tomaat, ui en champignons.
[source id=”attachment_118925″ align=”none”]ontbijt2[/source]

3. Smoothie met banaan en blauwe bessen

Wat is er sneller dan een smoothie ’s morgens? Precies, helemaal niets. En het leuke van een smoothie is dat je eindeloos kan variëren. Probeer bijvoorbeeld een mix van banaan, blauwe bessen (diepvries), havermout, yoghurt en een scheutje water. Doe alles in de blender, voeg eventueel een beetje honing naar smaak toe, en tadaa: een vullende knalroze smoothie vol antioxidanten. Jammie!
[source id=”attachment_118927″ align=”none”]ontbijt3[/source]

4. Overnight oats

Het fijnste aan een ontbijt met overnight oats (lees: havermout en melk uit de koelkast) is dat je er ’s morgens bijna niets meer aan hoeft te doen. Je maakt het namelijk de avond tevoren al klaar. Een nachtje in de ijskast en ‘s ochtends voeg je alleen nog wat toppings toe voor een lekker ontbijtje. Dit recept, van Uit Paulines Keuken, is bijvoorbeeld met frambozen en chocolade. Of deze van Rutger Bakt, met honing, pecannoten en banaan.
[source id=”attachment_118931″ align=”none”]ontbijt5[/source]

LEES OOK: Met deze bananenpoffertjes wil ieder kind ontbijten

5. Smoothie avocado-banaan

Dat avocado’s super gezond zijn, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. De basis-ingrediënten voor deze smoothie zijn één avocado, twee bananen, melk, een beetje yoghurt en sinaasappelsap. Je snapt het al: mega vitamine-booster. En het mag dan groen zijn: wedden dat je kind het heerlijk vindt?
[source id=”attachment_118932″ align=”none”]ontbijt6[/source]

6. Groene salade

Ook groen maar toch kidsproof; deze groene fruitsalade bestaat uit een mix van appels, druiven, kiwi, meloen en limoen. Het (Engelse) recept van Marta Stewart vind je hier. Het is een recept voor 8 ontbijtjes, dus de porties moeten wat aangepast worden.
[source id=”attachment_118933″ align=”none”]ontbijt7[/source]

7. Huevos Pericos

Ooit gehoord van Huevos Pericos? Het is zeg maar de Colombiaanse versie van roerei met tomaat en ui. De verschillende geuren en smaken zullen je ’s morgens weer helemaal wakker maken. Het Nederlandse recept vind je hier.
[source id=”attachment_118934″ align=”none”]ontbijt8[/source]

8. Quinoa met appel en kaneel

Appel en kaneel is een perfecte combinatie, helemaal in de herfst. Dit recept in combinatie met quinoa (ja, echt!) is een heerlijk ontbijtje. En makkelijk! Je kunt het de avond van tevoren maken en in de koelkast bewaren als je ’s morgens weinig tijd hebt. Ook heerlijk met ander fruit.
[source id=”attachment_118938″ align=”none”]ontbijt9[/source]

9. Granola

Zelfgemaakte granola bevat voldoende koolhydraten en vezels om kinderen een vol gevoel te geven terwijl ze op school zitten. En dat is weer belangrijk voor de concentratie. Granola kun je hartstikke gemakkelijk zelf maken. Je bepaalt zelf wat je er in doet en je kunt het voor een langere tijd (luchtdicht) bewaren. Dit gerecht van Laura’s Bakery geeft de basis, de rest is aan jou.
[source id=”attachment_118939″ align=”none”]ontbijt10[/source]

LEES OOK: Met deze noten-muesli bar wordt ontbijten een lekker én voedzaam feestje!

10. Bladerdeeghapjes met geitenkaas en spinazie

Het klinkt misschien als een borrelhap maar echt, dit is lekker en gezond om ‘s ochtends te eten. De hapjes zijn zowel warm als koud heerlijk. Je kunt ze dus ook meegeven naar school. Het recept vind je onder andere hier.
[source id=”attachment_118940″ align=”none”]bladerdeeg-met-spinazie-g[/source]

11. Smoothie met bosbessen, mango en tofu

Een smoothie met bosbessen en mango maak je ’s morgens gemakkelijk en snel in de blender. Voeg tofu toe voor extra proteïnen en honing om de smoothie wat zoeter te maken.

[source id=”attachment_118941″ align=”none”]ontbijt11[/source]

12. Hartige muffins met ham, kaas en prei

Ook niet heel voor de hand liggend als ontbijt zijn deze hartige muffins. Maar echt deze gezonde cupcakes zijn lekker en ideaal om de dag goed te beginnen. Je kunt de muffins in het weekend maken en een paar dagen in de koelkast bewaren.

[source id=”attachment_118942″ align=”none”]ontbijt12[/source]

Wat er gebeurt als kinderen uit andere landen een broodje kaas als ontbijt voorgeschoteld krijgen? Humor! Kinderen proeven ontbijt uit de hele wereld

Reageer op artikel:
Boost je kind z’n brain met deze gezonde ontbijtjes
Sluiten