‘Boterhammen verplichte kost voor zwangeren? Iets meer nuance graag!’

Thea Tijssen 11 feb 2016 Body

Het AD kopte vandaag groot met ‘Wil je gezond blijven? Ontbijt liever met een boterham’. Het artikel waarschuwt zwangere vrouwen dat wanneer zij onvoldoende jodium binnenkrijgen, dit kan leiden tot hersenafwijkingen van hun ongeboren kind – of in elk geval tot een lager IQ. Schoot jij ook in de stress?

Doe dat maar niet. Sowieso is dat (ook) slecht voor de baby. Dus ontspan en lees verder. Wij polsten bij onze voedingsdeskundige Claire of het echt zo zwart-wit ligt.

Oftewel: moet je als zwangere per se brood eten omdat je anders risico loopt op een jodiumtekort?

Claire: ‘Nou, iets meer nuance zou fijn zijn! Eet je minder of nauwelijks brood? Dan kun je jodium ook uit andere voedingsmiddelen halen. Denk bijvoorbeeld aan zeegroente als zeewier, zeekraal en algen. Ik snap dat dit niet standaard op het eetpatroon van elke zwangere staat, maar nu je dit weet, kun je het misschien wel regelmatig gaan eten. Maar ook vette vis zoals kabeljauw en makreel bevat jodium.’

Maar hoe zit dat dan met al die foodgoeroes die ons waarschuwen voor brood. Je zou er darmklachten van krijgen en dik van worden. Moeten we dat dan maar met een korrel zout nemen?

‘‘Er zijn tegenwoordig veel mensen overgevoelig voor tarwe en gluten, wat mij betreft een gevolg van een overdaad aan dit soort producten gecombineerd met het feit dat onze tarwe steeds geraffineerder (en dus minder voedzaam) is geworden. Logisch dat zij brood zoveel mogelijk mijden. Ik ben niet per se een voorstander van het volledig uit je menu schrappen van een gewone volkoren boterham als je nergens last van hebt. We eten in Nederland naar mijn idee wel te veel granen. Maar natuurlijk is er niets mis met ’s ochtends een boterham eten. Let er alleen op dat je die boterham zo gezond mogelijk belegt en dat je niet de hele dag door granen eet. Kies dan op andere momenten liever voor voedingsmiddelen met hoge voedingswaarden, zoals groente, peulvruchten of fruit.’

Lees hier hoe je boterhammen gezond(er) kunt beleggen voor je kids.

bread slice on wooden table with knife and fork

Bron: iStock

Maar stel dat ik een zwangere vrouw ben die brood zo ongeveer uit haar eetpatroon heeft geschrapt. Moet ik dan nu aan een jodiuminfuus?

‘Haha, nee. Als je je beter voelt met minder brood, dan hoef je nu niet meteen alarm te slaan. Je hebt niet zomaar een jodiumtekort, daar gaan echt wel wat stadia aan vooraf. Je moet er gewoon even bij stilstaan hoe je ‘jouw portie’ jodium dan wél binnenkrijgt. Het is namelijk wel een belangrijk mineraal: voor jezelf én je kindje, maar je hebt echt niet zomaar een jodiumtekort. Het ligt alleen – zoals iedere discussie over eten – genuanceerder. Wat hoogleraar Robin Peeters in het AD-artikel volgens mij beter had kunnen zeggen, is dat als we met z’n allen besluiten geen brood meer te eten, we dan op andere manieren jodium moeten binnenkrijgen.’

Waarom stond dat dan niet gewoon in het artikel?

‘Het lijkt er tegenwoordig op dat journalisten vooral willen scoren met koppen. Vorige week had het AD ook al zo’n soort nieuwsbericht over dat natuurlijk voedsel ongezond zou zijn. Daar help je mensen niet mee, want ook daar was nuance gewenst. Je kunt mensen beter helpen door te zeggen: ‘Als je zwanger bent en minder brood eet, zorg er dan wel voor dat je je jodiumtekort opvangt met andere voedingsmiddelen. Net zoals wanneer je er een vegetarisch of veganistisch eetpatroon op na houdt, je moet letten op je eiwitten en vitamine B12. Je moet gewoon bewust met je eetpatroon omgaan. Zwangere vrouwen in het bijzonder.’

Was jij in eerste instantie ook geschrokken van het AD-bericht? Praat mee op Famme’s Facebook.

Wij gaan voor duidelijkheid boven alles:Dit kun je in elk geval wél eten als zwangere.>

Reageer op artikel:
‘Boterhammen verplichte kost voor zwangeren? Iets meer nuance graag!’
Sluiten