Brood vs olijven: met deze food swaps maak je ook buiten de deur gezonde keuzes

Body & beauty

Vorige week gaf ik jullie zes tips waarmee je je eetpatroon wat meer in balans kunt houden in de periodes waarin je nét wat vaker uit eten gaat dan normaal.

In dit artikel geef ik je smart swaps.

Mandje brood > olijven of noten

Een beetje een open deur maar STEP AWAY FROM THE BREAD! Wil je toch iets te knagen? Bestel olijven, noten, crudité (rauwkost). Maakt niet uit wat, maar laat het stokbrood met kruidenboter staan.

Bittergarnituur > falafelballetje of charcuterie

Niet overal verkrijgbaar, maar áls je de keuze hebt (of thuis een borrel geeft) laat de bittergarnituur dan voor wat het is en neem liever een plank met kwalitatief net wat beter vlees of een vega-variant zoals falafelballetjes.

Witte (romige) saus > Rode sauzen op tomatenbasis (of mosterd)

Jawel: rode saus is (vaak) slanke saus. Dus daar gaat die bearnaisesaus, op naar de tomatensaus XL.

Zoete toet voor jezelf > Zoete toet delen

Wij zeggen: skip die toet en ga voor koffie met eventueel iets kleins. Maar if you must: deel dan een toetje of kaasplank (met je lief, collega of vriendin. Já, dat kan echt wel!) en laat het brood daarbij staan.

Van XL > XS

Size does matter. Kijk of je daar een keuze in kunt maken. Neem bijvoorbeeld een voorgerecht als hoofdgerecht. Of twee voorgerechten als je ook nog een toetje wilt. Vraag om een kleinere portie als je het wel echt heel graag wilt, maar ook weet dat je alles op eet en je daarna niet fijn voelt! Gun jezelf bij een overvol ontbijtbuffet wél een taartje, maar dan de minivariant.

Pasta & vlees > Veggies & vis

Sommigen voedingsgroepen gaan niet zo lekker samen in verband met de vertering. Combineer pasta niet met vlees, maar met groenten of ga juist voor vlees maar dan met veggies.

Portie friet > sidedish groente of salade

Zeg gewoon tegen de ober: laat de frietjes maar zitten, ik wil graag een extra portie groente of salade on the side. YES YOU CAN!

Beginnen met koolhydraten > Soep vooraf (liefst de heldere of groentevariant)

Als je gaat voor een voor- en hoofdgerecht, kies dan in het eerste geval voor soep. Het liefst ongebonden (dus zonder room). Soep vult, je eet het lekker langzaam en het stimuleert de spijsvertering waardoor ook het hoofdgerecht goed verwerkt kan worden door je lijf.

Wijn, Wijn, Wijn > Wijn, Water, Wijn, Water, Water.

Want de kater, die komt later. Doe jezelf, je lijf en de kilo’s een plezier en wissel alcohol continue af met water en zorg er ook voor dat je ermee eindigt. Alcohol onttrekt heel wat vocht aan je lichaam waardoor de hoofdpijn ontstaat en je ’s ochtends (of ’s nachts) behoefte krijgt aan vet en zout eten.

Kant-en-klare sapjes > vers groente-en-fruit sap

Heb je (bijvoorbeeld bij een ontbijtbuffet) de keuze uit kant-en-klaar sap (jus d’orange) of verse sap waarbij het liefst ook nog eens een combinatie is gemaakt van groente en fruit, ga dan voor het laatste. Fruitsap bevat hoe dan ook erg veel (natuurlijke) suiker, dus drink er niet teveel van. Een 100% groentesap is sowieso de meest verantwoorde keuze.

Heb jij nog andere food swaps? Reageer hier!

Met deze tips van Claire blijf je tijdens je vakantie iets gezonder eten >

Bluebelle.nl is een online platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Thuishaven van EASY PEASY o.a. bekend van de must-have kookboeken Easy Peasy & Easy Peasy Family. Neem ook eens een kijkje op Bluebelle of Easy Peasy Kids.

Meer leuke content? Like ons op Facebook