Zo kun je zelf – én met de kids – aan clean eating doen

Inga Stoit 19 okt 2018 Gezondheid

De term clean eating komt je misschien bekend voor. Het gaat over gezond eten zonder toevoegingen van onnodige dingen. Kort door de bocht: Pakjes en zakjes. Het gaat om het bereiden van verse groenten, fruit en dergelijke. Want puur is immers het meest gezond.

Mocht je dit iets lijken en wil je je kinderen er ook mee in aanraking laten komen, zijn dit wellicht wel de eerste stappen:

Vervang slechte suikers

Probeer te letten op slechte suikers. Suiker kent veel andere misleidende namen (klik hier voor een eerder artikel hierover). Suikers in: pure ahornsiroop, geraffineerde kokos suiker, rauwe agave of rauwe honing, kan je het beste verdragen. Het lichaam heeft het minder zwaar te verduren wat deze suikers betreft. Daarnaast kan je kiezen voor natuurlijke zoetstoffen als stevia en monniks fruit. Met deze suikers lopen jij en de rest van het gezin het minste risico op ontstekingsreacties in het lichaam. Let wel; overal waar ‘te’ voor staat is niet goed. Het vervangen van tafelsuiker kan zeker, kies één van bovenstaande opties en creëer op deze manier zoete en gezonde gerechten.

Minder suiker in de voorraadkast

Je kunt de voorraadkast aanvullen met zelfgemaakte lekkernijen. Vaak telt: hoe minder ingrediënten, hoe puurder de voeding. Kinderen zullen het in het begin misschien niet leuk vinden wanneer de roze koeken onvindbaar zijn, maar wanneer jij ze uitlegt dat zelfgemaakte kokosballetjes veel gezonder zijn (en dat ze er hier twee in plaats van één van mogen), neemt dit gemis drastisch af.

Wees het goede voorbeeld

Soms is het gewoon lekker om een zak chips open te trekken als je lekker languit op de bank ligt. Je kunt natuurlijk ook kiezen om lekkere groentechippies te maken. Kunnen de kids ook nog lekker van smullen!

Ben jij al bezig met clean eating en doe je dit ook samen met de kinderen? Laat het ons weten op het Mama forum hieronder. Wij zijn heel benieuwd!

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Reageer op dit artikel
Reageer op artikel:
Zo kun je zelf – én met de kids – aan clean eating doen
Sluiten