Combineer je eten in the right way

En kom van je kwaaltjes af

Body & beauty

Nog zo’n mooie en handige aanvulling op het stuk wat we eerder geschreven over de Ayurvedische manier van eten. Door je eten en drinken op de juiste manier te combineren kun je namelijk op een vrij eenvoudige manier sommige ‘kwaaltjes’ zoals weinig energie, vermoeidheid, huidproblemen, last van je darmen of een paar kilo teveel verbeteren. Deze klachten kunnen namelijk te maken hebben met de manier waarop je voedingsmiddelen combineert. Wij hebben tips!

Probeer de dingen die je eet eens op een andere manier te combineren en kijk of het verschil maakt. Met deze tips kun je jouw lichaam helpen om je voeding zo goed mogelijk te verwerken en er het maximale uit te halen.

1. Proteïnen/eiwitten

Vlees, gevogelte, kaas, vis, eieren, melk, noten. Verteren langzaam en zorgen daarmee voor een verzadigd gevoel.

2. Geraffineerde koolhydraten

Granen (brood, pasta, koekjes, etc.), zetmeelrijke groenten (aardappelen, maïs), suiker. Verteren snel: snel energie, maar ook een schommeling in je bloedsuikerspiegel.

3. Groenten

Bladsla, de meeste groenten, kruiden. Gemiddeld snelle vertering én vezelrijk.

4. Fruit

Supersnelle vertering.


Belangrijke basis om te onthouden: fruit eet je het liefste alleen, groenten kun je combineren met al het andere, maar al het andere niet met elkaar. Dus:

Fruit het liefst altijd alleen (20 minuten voor of na het eten van iets anders)
Granen + groenten
Pasta + groenten
Bonen + groenten
Vis/Vlees + groenten

Eigenlijk heel simpel dus. We zijn benieuwd of je verschil merkt door andere combinaties te maken!

Vind jij een gezond eetpatroon belangrijk? Zorg dan dat je deze 15 artikelen altijd in huis hebt.

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY.

Meer leuke content? Like ons op Facebook