Creatieve kinderen opvoeden? Dat doe je dus níet op deze manier

Kids

‘s Middags naar buiten en weer naar binnen als mijn moeder riep dat het eten klaar was. Zo zag mijn jeugd er ongeveer uit. Ik had geen verplichte muziekles en sporten deed ik buiten wel, in de speeltuin. Grote kans dat ouders nog nooit van ‘helikopteren’ (overal bij betrokken zijn) gehoord hadden. Dat is nu wel anders, blijkt uit verschillende onderzoeken.

Ik stuitte op een interessant artikel op de website van de New York Times, geschreven door auteur en professor Adam Grant. Daarin zegt hij dat kinderen die nu opgroeien veel weg hebben van kleine genieën, maar dat hun sociale skills niet opperbest zijn.

Amper eigen keuzes maken

Volgens Adam komt dit doordat hun ouders veel teveel bepalen wat ze moeten doen en wat vooral niet. Dat geldt voor de vrijetijdsbesteding, maar ook op school. ‘Kinderen die nu opgroeien kunnen een muziekinstrument bespelen, zijn een kei in rekenen en zijn een van de besten in hun voetbalteam. Kinderen met al deze skills lijken perfect, maar het zorgt er wel voor dat ze amper leren eigen keuzes te maken en daardoor minder een eigen persoonlijkheid ontwikkelen.’

Practice makes perfect, maar…

Dit heeft Adam niet uit zijn duim gezogen, maar dook in verschillende onderzoeken. Zo stuitte hij op cijfers die bewijzen dat kinderen die op dit moment opgroeien zeker een kwart meer last hebben van sociale problemen. Ook zijn ze heel streberig en zijn geneigd heel erg te doen wat hun ouders van ze vragen. Zoals Adam het omschrijft: ‘Practice makes perfect, but doesn’t make new’. Weinig eigen inbreng, dus minder creativiteit.

Eigen regels

Een voorbeeld: ‘Kinderen kunnen bij wijze van spreken een perfect pianostuk spelen, maar zijn niet in staat om hun eigen melodieën te maken. Ze stoppen bakken energie in bestaande kennis, maar hebben steeds minder eigen input. Ze houden zich aan gestelde regels, maar worden niet getriggerd om hun eigen regels te maken.’

Minder revolutionair

Uit onderzoek blijkt dat de meest creatieve kinderen de minst favoriete leerling van de klas zijn, waardoor ze eerder geneigd zijn om hun eigen ideeën voor zichzelf te houden. Gevolg: minder eigen input en een onderdrukte creativiteit. Volgens onderzoeker Ellen Winner hebben de ‘wonderkinderen’ van deze tijd meer kans op een succesvolle baan, maar zijn daarentegen minder revolutionair. ‘Het worden doktoren die meester zijn in het genezen van mensen, maar missen hun eigen interesses die nodig zijn om nieuw onderzoek te starten’, zegt zij.

LEES OOK: Deze 5 onderzoeksuitkomsten zou elke ouder moeten kennen

Hoe minder regels, hoe beter

Oke, duidelijk. Maar wat kun je als ouder doen om je kind op alle vlakken zo veelzijdig mogelijk op te voeden? Volgens onderzoek hebben de ouders van heel weinig creatieve kinderen thuis minstens zes regels, waaronder strikte tijden voor huiswerk, sport en bedtijden. Ouders van de creatieve kinderen hebben gemiddeld maar één strikte regel thuis, verder laten ze het los.

Plezier is belangrijk

‘Leg meer nadruk op morele waarden, dan op strikte regels’, is het advies van Harvard professor Teresa Amabile. Natuurlijk zijn er regels nodig en wil je dat je kind op alle vlakken goed presteert, maar volgens Teresa moeten kinderen vooral plezier halen uit wat ze doen. ‘Als kinderen de ruimte krijgen om te ontdekken wat ze zélf leuk vinden, dan leren ze daar meer van dan dat ze door hun ouders op een activiteit worden gezet omdat zij graag willen dat hun kind daar goed in wordt.’

Zichzelf opgeleid

Er is in het verleden uitgebreid onderzoek gedaan naar de jeugd van de beste sporters en muzikanten ter wereld, en zij hadden één ding gemeen: ze zijn nooit gepusht door hun ouders. Toen zij zagen dat hun kinderen plezier hadden in wat ze deden, hebben ze hen op alle vlakken gesteund. Daarnaast zijn de besten vaak goed in hun vak geworden doordat ze zichzelf hebben opgeleid. Mozart was al geïnteresseerd in muziek voordat hij op les ging en jazzpianist Mary Lou Williams leerde zichzelf pianospelen.

Eigen passies ontwikkelen

Puntje bij paaltje: top dat je kind twee sporten doet en ook nog naar zangles gaat, maar dat is niet de maatstaaf voor succes. Je kunt absoluut invloed uitoefenen op de ambities en de interesses van je kind, maar je kunt ‘m niet leren om creatief te zijn. Dit leren ze alleen door hun eigen interesses en passies te ontwikkelen. Niet die van jou.

Je kind loslaten is moeilijk, maar dus wel heel effectief.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

New York Times