Redactie
Redactie Body 2 aug 2014

De 7 effecten van te veel beeldschermtijd

Ik heb het vaak genoeg gehoord: ‘slapen kan altijd nog’ of ‘slaap is voor mietjes’. Nou, niet dus. Te weinig slapen heeft een grote impact op lichaam en geest. Om zo goed mogelijk de nacht door te komen, moeten we één ding vooral laten: het staren naar beeldschermen.

Je zou toch zeggen dat tv kijken geen invloed heeft op je slaapgedrag. Immers, je zit of ligt lekker onderuit, verroert je niet en je verstand is gefocust op het desbetreffende programma. Zelfde geldt voor een laptop, iPad of telefoon. Voor veel mensen geeft het een bepaalde mate van ontspanning. Toch is het beter om een beeldscherm te mijden voordat je gaat slapen. Het licht en de bewegingen die van de beelden komen, onderdrukken namelijk het slaaphormoon melatonine, zegt Russell Rosenberg, hoofd van The Atlanta School of Sleep Medicine and Technology. Melatonine laat aan onze hersenen weten dat het tijd is om te gaan slapen. Een niet geheel onbelangrijk hormoon. Wat veroorzaakt het, behalve slaapgebrek, eigenlijk nog meer, dat beeldschermeffect?

2. Het kan de vruchtbaarheid van vrouwen verminderen

Ehm, dames? Het nieuwe seizoen van ‘Homeland’ kan naar het middaguur worden verplaatst. Als het regent. Onderzoek wijst namelijk uit dat de vermindering van melatonine zorgt voor een vermindering van de vruchtbaarheid. Dit is te wijden aan het feit dat melatonine onze eicellen beschermt tegen oxidatieve stress en in optimale conditie blijven.

3. Je komt hoogstwaarschijnlijk aan

Zoals ik al eerder noemde, schreeuwt m’n lichaam om brandstof na een korte nacht. Eerst chips, dan weer ijs, dan een Tom Kha Kai. Dan misselijk mét een extra schep schuldgevoel erbovenop. Tevens hebben onderzoekers van de Northwestern University aangetoond dat de tijdstippen waarop maaltijden plaatsvinden, opschuiven. Mensen die later naar bed gaan, ontwaken ook later en nuttigen hun eerste én laatste maaltijd dus ook later. Je lichaam heeft minder tijd om de calorieën te verbranden.

4. Je concentratievermogen wordt minder

Na een hele dag werken, probeer ik nog even wat e-mails te beantwoorden, een artikel af te maken of webshops te bestuderen. Na het eten, maar voor het slapen. Niet echt gezellig voor de mensen in huis en al helemaal niet effectief. Je concentratievermogen is al niet optimaal na zo’n dag, waarbij tevens inspiratie ver te zoeken is. Niet meer doen, dus.

5. Het zou bepaalde vormen van kanker kunnen veroorzaken

Cardioloog Mario Motta van het North Shore Medical Center in Salem stelt dat blootstelling aan elektronisch licht de aanmaak van melatonine verstoort. Dit invloedrijke hormoon zorgt ook voor de onderdrukking van bepaalde soorten vormen van kanker, zoals borstkanker.

6. Het beïnvloedt je mentale gezondheid

Een slechte nachtrust door blootstelling aan licht (dus ook de slaapkamerlamp) vlak voordat je gaat slapen, kan het stresshormoon ‘cortisol’ verhogen. Wat op zijn beurt weer uiteindelijk kan leiden tot een grotere kans op depressie en het in de war schoppen van onze emoties. Wil je het fijne hiervan weten? Bekijk dan het onderstaande filmpje.

7. Een tekort aan slaap is gewoon heel slecht

Zo laat de onderstaande infographic schokkend genoeg zien. Vroeger zei je moeder ‘zeker met het verkeerde been uit bed gestapt’. Tegenwoordig smeekt je partner of je alsjeblieft iets vroeger naar bed kan gaan, want je bent niet te genieten. Vice versa, geldt dit ook. Echt, ik ben een totaal ander mens als ik maar vijf uur heb geslapen. De wereld ziet er donkerder uit, evenals m’n persoonlijkheid. Een lichtpuntje in dit alles: ik ga vroeg naar bed. Met een boek. In het bijzijn van een fijne leeslamp.

Reageer op artikel:
De 7 effecten van te veel beeldschermtijd
Sluiten