7 (rare) dingen die met je lichaam gebeuren nu de dagen korter worden

Body & beauty

Je hebt het vast al gemerkt nu de tijd is verzet: de dagen worden korter en kouder. Rond een uur of vier begint het al te schemeren en het zal ook niet lang meer duren totdat je in het pikkedonker opstaat. 

Nog even en het lijkt alsof we allemaal figurant zijn op de set van The Walking Dead. In het donker strompelen we naar school en werk om pas naar buiten te gaan wanneer de zon onder is en de zombie-optocht huiswaarts keert. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat verminderd zonlicht z’n weerslag heeft op ons brein én ons lijf.

Dit zijn de 7 (rare) effecten die de wintertijd op ons heeft:

1. Je gaat vroeger naar bed

Hoe vroeger de zon ondergaat, hoe vroeger we onder de wol kruipen. Omdat de wekker nog gewoon om dezelfde tijd gaat, slapen we dus meer in de maanden met minder daglicht. Dat is overigens helemaal geen verkeerd ding. Sommige onderzoekers moedigen juist aan om in de lente en zomer ‘s avonds zo min mogelijk bloot te staan aan licht om dit natuurlijke effect van de herfst en winter na te bootsen.

2. Je hebt minder zin om te sporten

Trouw sporten vereist al behoorlijk wat discipline, maar in de winter al helemáál. Zie jezelf nog maar eens van bank naar boksles te motiveren wanneer het buiten donker en koud is. Onderzoek onder 23.000 kinderen laat zien dat de lichamelijke activiteit toeneemt wanneer het langer licht blijft. Je kan je natuurlijke neiging om voor de open haard te overwinteren de kop indrukken door voordat de donkere dagen vallen je al aan te melden voor een sportklasje. Wanneer je in die routine zit, is het een stuk laagdrempeliger om iedere week te gaan dan wanneer je vanuit het niets aan het sporten slaat.

3. Je bent gevoeliger voor sombere buien

In de winter hebben veel mensen last van een dipje. Dat is niet ietwat zomaar tussen je oren zit. Onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania zetten ratten zes weken lang in het donker. Daarna zagen de onderzoekers dat de neurotransmitters die de geluksstofjes dopamine en serotonine vervoeren, waren afgestorven. Dat is dus een verklaring voor die sombere buien en is dus meteen een reden om je lunchpauze in te zetten voor een frisse neus.

4. De kans op een hartaanval is groter

In 2008 ontdekte een groep Zweedse onderzoekers dat de kans op een hartaanval in de eerste zes weken na de omschakeling naar wintertijd maar liefst vijf procent groter is. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een verandering in je slaappatroon. Een tekort aan slaap zorgt voor de aanmaak van stresshormonen die de kans op een infectie vergroten. Infecties kunnen voor mensen die al een verhoogd risico op een hartaanval hebben voor complicaties zorgen.

5. Je bent minder productief

Geinig weetje: de maandag ná de overgang naar wintertijd is het aantal mensen dat een beetje zit te lanterfanten op werk het grootst. Door een tekort aan slaap voel je je een stuk minder gemotiveerd en breng je net iets meer tijd door op Facebook of YouTube dan eh, de bedoeling is.

6. De kans op clusterhoofdpijn is groter

Wanneer de dagen korter worden, slaat je biologische klok op hol. Die veranderingen kunnen naar buiten komen in de vorm van pijn. In heel ernstige gevallen is dat cluster-hoofdpijn – een heel extreme variant van hoofdpijn. Wat ook vaak voorkomt is een hoofdpijn die zich manifesteert aan één zij van je hoofd en langere tijd aanhoudt.

7. Je voelt je minder scherp

Doordat je minder zonlicht krijgt wordt je cognitie aangetast. In het donker naar werk gaan en pas weer terugkeren als het donker wordt is dus geen goed idee. Wil je jezelf weer in je scherpe denkmodus zetten neem dan elke dag de tijd om de benen buiten te strekken en zoveel mogelijk dag- en zonlicht te pakken.

Heb je moeite voldoende slaap te pakken? Dit zijn 6 (bewezen) manieren om je energie te boosten.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Reader's Digest