Darmklachten? Grote kans dat het te maken heeft met je ‘buiktype’

Body & beauty

Een opgeblazen buik. Rommelende darmen. Constipatie. Als ik de klachtenlijst van menig vrouw tegenwoordig hoor, dan lijken buikklachten haast wel een epidemie. Stom toeval? Ik denk van niet. Het ligt niet alleen aan wát je eet. Grote kans dat het ook iets te maken heeft met je buiktype.

Sherlock Holmes is niks bij de detectiveachtige manieren waarop sommigen zoeken naar de oorzaak van hun darmklachten. Van mijn vriendinnengroep heeft minstens de helft al het eliminatiedieet uitgeprobeerd, of ze schrappen random dingen van hun lijstje waarvan ze denken dat het de boosdoener is. Maar als leek is het zoeken naar een spelt in een hooiberg, zelfs wanneer je een arts inschakelt. Maar als we ons huidtype en bloedtype weten, hoezo weten we dan eigenlijk niet ons ‘buiktype’? Volgens Josh Axe, voedingsdeskundige en schrijver van het boek Eat Dirt: Why Leaky Gut May Be the Root Cause of Your Health Problems and 5 Surprising Steps to Cure It, zijn we allemaal vatbaar voor één van deze vijf verteringsproblemen.

1

Candida-buik

Dit betekent dat er te veel gisting plaatsvindt in je darmstelsel als gevolg van te veel vocht. Vooral vrouwen die aan de pil zitten schijnen hier extra vatbaar voor te zijn. Kleine maar belangrijke symptomen zijn witte aanslag op je tong, gewichtstoename en vaak snotteren en hoesten.
Slechte gewoonten: Zoet, zoet en nog veel meer zoet. Van koekjes en ijs tot chocola en cupcakes.
Emotionele trekjes: Piekeren, angstig, obsessief.
Wel eten: Eet veel warme en vochtige gerechten zoals soep, stoof en warme groenteprutjes. Ook het slikken van probiotica kan helpen.
Oppassen met: Zuivel, suiker, granen, rauw eten en gistproducten.

2

Veel lucht in je buik

Veel stress, overwerken en over je grenzen gaan horen bij deze klacht, wat vaak duidt op een traagwerkend darmstelsel. En de klachten kunnen al snel versterken door dingen als te veel lucht meehappen tijdens het eten, niet goed kauwen en overeten.
Slechte gewoonten: Het ‘inademen’ van je eten en overeten.
Emotionele trekjes: Snel op je teentjes getrapt, gepassioneerd en reactief.
Wel eten: Eet kleinere porties en ga niet door totdat je helemaal nokkie vol zit. Eet veel bittere groenten, verse kruiden, citrusvruchten en gezonde kiemen. Slik daarbij elke dag probiotica.
Oppassen met: Alcohol, koffie, gefrituurd eten en zeer kruidige gerechten.

3

De gestreste buik

Veel stress kost je veel energie. En dat betekent dat er energie ‘lekt’ uit je darmstelsel wat zorgt voor een verminderde groei aan goede en gezonde bacteriën en enzymen in je darmen. En dit kan leiden tot minder energie, aanhoudende vermoeidheid en de daarbij behorende klachten zoals slaapproblemen, een verminderd libido en slechte concentratie.
Slechte gewoonten: Je bent niet vies van een wijntje of koffie.
Emotionele trekjes: De bekende workaholics.
Wel eten: Zout en donker gekleurd eten zijn aan te raden. Omarm dierlijke proteïnen, zoals kips en vis en wellicht zijn stressreducerende supplementen zoals vitamine B, en adaptogenen (ginseng) ook geen slecht plan.
Oppassen met: Alcohol, caffeine, suikers en granen.

4

Je buik is immuun

Je bent overgevoelig voor bepaald eten, en vooral gluten en zuivel. Maar dit zijn vaak ook degenen die meer last hebben van allergieën. Dit kan komen door langdurig gebruik van antibiotica of de pil.
Slechte gewoonten: Zodra je ziek bent grijp je naar de antibiotica.
Emotionele trekjes: Perfectionistisch, onzeker, mierenneuker.
Wel eten: Veel bouillon en vette dierlijke producten. Ook pre-en probiotica en L’glutamine supplementen helpen. Om te achterhalen wat je beter wel en niet kunt eten biedt het eliminatiedieet uitkomst.
Oppassen met: Alcohol, zuivel, rauw eten, voorverpakt eten.

Bron: ELLE UK
5

Veel afvalstoffen in je buik

SOS! Een ongezond eetpatroon met veel vetten en suikers kan zorgen voor een ontstekingsreactie in je lichaam, die loopt vanuit je lever naar je ingewanden. Dit kan leiden tot symptomen als galstenen, rosacea en in het uiterste geval neurologische aandoeningen.
Slechte gewoonten: Het eten van veel bewerkt eten of fast food.
Emotionele trekjes: Ongeduldig, vaak gefrustreerd, snel boos.
Wel eten: Lekker veel rauw, groen en bitter/zure dingen. Kruidenthee als paardebloem en distel werken ook. Slaap veel.
Oppassen met: Alcohol, non-organic zuivel, voorverpakt of gefrituurd eten, notenboter en oliën.

Heb jij vaak last van je darmen? Praat mee op Facebook!

Om nom nom! Hierdoor heb je dus altijd en eeuwig honger>

Meer leuke content? Like ons op Facebook