De beste én slechtste slaapposities

En wat zeggen ze over jou?

Body & beauty

Ben jij een echte rugslaper? Dan ben je vast een gestructureerd type. Tenminste, dat wordt beweerd. Maar als je naar de wetenschap kijkt, welke posities zijn dan het beste om in te slapen?

Rugslapen


Wat zegt deze houding over je:

Mensen die in deze houding slapen zouden gestructureerd en georganiseerd zijn.

Goed voor:
Deze slaappositie helpt bij rug- en nekklachten. Je hoofd, nek en ruggenwervels worden op deze manier het minst belast omdat ze in een neutrale positie blijven. Je hoofd in een positie bóven je maag voorkomt ook nog eens maagklachten. Omdat er niets met je gezicht in aanraking komt, krijg je minder snel rimpels dan in andere slaapposities

Minder:
In deze positie zul je sneller snurken dan in andere posities.

Op je zij


Wat zegt deze houding over je:
Je bent meegaand en relaxed, echt een people person, je houdt van mensen om je heen en voelt je graag onderdeel van een groep.

Goed voor:
Deze slaappositie helpt tegen snurken. Omdat je huig moeilijker je luchtweg kan blokkeren en je je rug ‘lang maakt’, zo krijg je meer adem. Hij is ook goed tegen maagklachten. Daarnaast is het een perfecte zwangerschapsslaaphouding. Niet alleen slaapt het fijn, het is ook nog eens goed voor je bloedsomloop tijdens de zwangerschap. Je moet dan wel op je linkerzij slapen, dit verlaagt zelfs de kans op vroeggeboorte, zeggen wetenschappers.

Minder:
Deze houding is minder goed als je geen zin hebt in rimpels. Omdat er constant druk wordt uitgeoefend van boven naar beneden (de zwaartekracht, helaas), krijg je sneller rimpels in borstregio en je gezicht.

Foetushouding


Wat zegt deze houding over je:
Je bent een bent het type ruwe bolster, blanke pit. Van buiten straal je kracht uit, van binnen ben je soms best onzeker.

Goed:
Deze houding is handig tijdens je zwangerschap (laten we eerlijk zijn, aan het eind van je zwangerschap is er ook niet veel anders meer mogelijk).

Minder:
Doordat je gebogen ligt, komt er veel druk te staan op je gewrichten. Dit kan ervoor zorgen dat reumatisch klachten verergeren. Je ademhaling is ook niet optimaal,
hierdoor kun je het sneller benauwd krijgen in je slaap, wat je nachtrust niet ten goede komt. En: bij deze houding krijg je sneller rimpelvorming, vooral bij je borsten en in je gezicht.

Buikslapen

Wat zegt deze houding over je:
Buikslapers zouden avontuurlijke, vrije geesten zijn, maar van binnen stiekem ook onzeker.

Goed voor:
Buikslapen is eigenlijk niet goed ergens voor…

Minder:
Je rug en nek worden in een onnatuurlijke positie gemanoeuvreerd. Dit kan ervoor zorgen dat je sneller last krijgt van rug-, nek- en schouderklachten. Ook krijg je sneller ‘slapende ledematen’. Bij deze manier van slapen worden zenuwen sneller geïrriteerd, daardoor kun je pijn, slapende ledematen of een verdoofd gevoel krijgen.

Dit zijn de onverwachte voordelen van ‘naakt slapen’ >

Meer leuke content? Like ons op Facebook