In de lunchbox: broodmaaltijd met een gezonde twist

Claire Easy Peasy 10 dec 2014 Eten

Als het even kan én lukt proberen we onze kleine mannen en vrouwen in de middag een warme maaltijd voor te schotelen. Dat is natuurlijk niet altijd een optie, zeker wanneer de lagere schooltijd aanbreekt.

Tijd voor 5 tips hoe je simpel & snel een ‘broodmaaltijd met een gezonde twist’ op tafel zet. Handig voor tijdens de lunch, in de broodtrommel of als snelle avondmaaltijd op de sportdagen. Hier komen ze:

1. Varieer met broodsoorten het liefst gemaakt van volwaardige granen: desem-, spelt-, rijst-, of haverbrood bijvoorbeeld.
2. Wissel brood af met volkoren pita’s, rijstwafels of wraps.
3. Kies je beleg met beleid. Het beleg maakt het hele verschil tussen voedzaam & gezond of not so much. Humus smeert net zo gemakkelijk en snel als smeerkaas maar is wel een stuk voedzamer. Bijna ieder kind vindt een eitje op brood heerlijk, helemaal met een klein beetje goede mayo. Geitenkaas is vaak een stuk minder bewerkt in vergelijking met de koemelk variant en wil je toch iets zoets? Wat dacht je van honing in plaats van chocopasta of vruchtenhagel!
4. Rauwkost en kinderen. Vaak een hele goede combinatie. Bijna altijd gaat het schaaltje komkommer, wortel, paprika & tomaat leeg. Haal het in huis en zet het standaard op tafel als extra toevoeging.
5. Soep & Shake. Maak de broodmaaltijd een stuk voedzamer met een soep of shake. Claire maakt standaard bij de boterhammen een groene shake. De kids vinden het prima en zo hebben ze toch een flinke portie groente extra.

Jongen eet brood

bluebelle.nl: hét platform voor food inspiratie en informatie om je eetpatroon stap-voor-stap gezond(er) te krijgen. Bekend van de SPINACH app en auteurs van het must-have kookboek voor ouders van de allerkleinsten: EASY PEASY. Meer info: www.bluebelle.nl | www.easypeasykids.nl

Reageer op artikel:
In de lunchbox: broodmaaltijd met een gezonde twist
Sluiten