De meeste vrouwen komen tijdens hun zwangerschap te veel aan

Body & beauty

Gevoelig puntje: hoeveel ‘mag’ je tijdens je zwangerschap aankomen? Nou, liever niet (veel) te veel.

‘Doe mij nog maar een muffin hoor, ik eet namelijk voor twee’. Inmiddels weten we dat die vlieger (lees: excuus) niet per se meer opgaat voor zwangere vrouwen, maar dat je tijdens je zwangerschap goed, gevarieerd en genoeg moet eten, staat als een paal boven water.

Vorige week publiceerde de Amerikaanse Centers of Disease Control and Prevention (CDC) een onderzoeksrapport waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Amerikaanse vrouwen te veel aankomt tijdens hun zwangerschap. Slechts eenderde van de zwangere vrouwen kwam de ‘aanbevolen’ hoeveelheid kilo’s aan.

Overheidsbelang

De reacties – met name van moeders (to be) – waren niet mals. ‘Waar bemoeit de regering zich mee?’ ‘Hebben ze geen belangrijkere dingen om zich druk om te maken en geld aan uit te geven?’ en vooral: ‘Zolang m’n kind en ik maar gezond zijn!’ Allemaal waar, maar de overheid voert niet zomaar zo’n onderzoek uit. Meer risico op de gezondheid = potentieel meer kosten voor de gezondheidszorg.

Naast bemoeizucht, spreekt uit het rapport een duidelijke – terechte – boodschap: bovengemiddeld veel aankomen tijdens je zwangerschap kan nadelige gevolgen hebben op de latere gewichtscurve van je baby. Lees: de kans dat deze kinderen te maken krijgen met overgewicht is groter dan wanneer de gewichtstoename van de moeder tijdens de zwangerschap binnen de perken blijft.

Dan hebben we het nog niet eens over alle vetreserves en gegroeide borstpartij

Ook is het niet zonder risico’s voor mama zelf: risico op zwangerschapsdiabetes en een te hoge bloeddruk, bijvoorbeeld. Ook is de kans dat je baby bovengemiddeld groot is aanwezig, wat de kans op een pijnlijke natuurlijke bevalling (nóg) meer vergroot.

Hoe zit het nou precies met die zwangerschapskilo’s?

Laat duidelijk zijn: er is geen standaard getal of regel over hoeveel je minimaal en maximaal aan mag/moet komen tijdens een zwangerschap. Logisch, want elke vrouw is anders, eet anders, komt anders aan en gedraagt zich anders tijdens die negen maanden. Verloskundigen geven graag richtlijnen en op maat gemaakte adviezen over hoe jouw gewichtstoename er ‘het best’ uit zou kunnen zien.

De kilo’s die we onherroepelijk allemaal met ons mee gaan dragen zijn:
– die van onze baby – gemiddeld 3kg
– vruchtwater – 1,5kg
– extra bloed – 1,5kg
– de placenta – 0,5kg
– vocht – 2,5kg

…waarmee je ‘in beginsel’ al op ongeveer 9kg aan extra gewicht uitkomt. En dan hebben we de extra vetreserves die zich op je billen, dijen en heupen nestelen (ongeveer 2,5kg) nog niet eens meegerekend, en het heerlijke gewicht van de gegroeide borstpartij evenmin.

Onder- en overgewicht is allebei niet fijn

Feit is dat je zwangerschap een no-go tijdstip is om te diëten, maar feit is wel dat mensen die voor de zwangerschap aan de zwaarlijvige kant zijn aangeraden wordt om vooral gezond te eten om de creatie van ‘overbodige’ extra kilo’s te beperken. Net zoals mensen die in het begin van de zwangerschap te maken hebben met ondergewicht tijdens hun zwangerschap juist meer aan zouden moeten komen.

Hoeveel is té veel?

Om een idee te hebben van een goede, gezonde gewichtstoename, moet je eerst je BMI (body mass index) van vóór je zwangerschap vaststellen. Dat berekent je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat.

Ben je 1.70m en woog je voordat je zwanger werd 65kg? Dan bereken je je BMI als volgt:

gewicht in kg : lengte in het kwadraat = BMI
65 : (1,70 x 1,70) = 65:2,89 = BMI = 22,49

Als gesproken wordt over een ‘gezond’ aantal zwangerschapskilo’s, bedoelt men meestal een getal tussen 11,5 en 16kg.

Bron: dilcdn

Richtlijnen

BMI <18/19 (ondergewicht), mag (moet) je tussen 12 en 18kg aankomen; BMI >25, kun je gerust tussen de 7 en 17kg aankomen;
BMI tussen 25 en 30 (te zwaar): advies om tussen 7 en 11kg aan te komen
BMI >30 (obesitas), dan geldt een ideale ‘maximale’ gewichtstoename van 7kg.

NB. Uiteraard geldt bovenstaande alleen wanneer je één kind krijgt. En uiteraard zijn er verloskundigen, dokters, moeders en wetenschappers die er een andere redering op nahouden, maar het lijstje hierboven geldt grofweg als collectief gedachtegoed.

Dare to share

Hoeveel kwam jij aan tijdens je zwangerschap? En ook een leuke vraag: hoe lang deed je erover om het er vervolgens weer af te krijgen? Of vond je dat in die tijd (en wellicht nu nog steeds) helemaal niet zo interessant? Laat het ons weten!

Om een goed beeld te geven van een lichaam na de zwangerschap, laat Julie zien hoe je lichaam er écht uitziet na een zwangerschap >