5 survivaltips voor ouders met een kater op nieuwjaarsdag

Body & beauty

Wat was ‘t leuk gisteravond! Een geweldig oud en nieuw-feest heb je achter de rug. Iets met veel te veel champagne en goeie gesprekken. Maar dat voel je nu ook. Au! Iets te diep in het glaasje gekeken? Sit back, wij helpen je de dag door.

Natuurlijk verdient het geen schoonheidsprijs dat je een kater hebt met je kids in de buurt, maar jij bent ook maar een mens. En je hebt ‘m nu eenmaal, dus dan moet je ermee dealen ook. Gelukkig weten wij hoe. Voordat je verder leest, pak eerst even een flink glas water. Dat kun je wel goed gebruiken (iets met hydratatie enzo, we zullen je er nu niet mee vermoeien).

Ga aan de slag in de keuken

Bron: Tumblr

Als je onwijs veel zin hebt in vet voedsel, volg dan vooral je instinct. Vet (en koolhydraatrijk) voedsel eten is de snelste manier om je lichaam te helpen die alcoholische versnaperingen af te breken. Zijn je kinderen al wat ouder, laat ze dan iets maken in de keuken: een roerei (met wat spek erbij) moet toch wel lukken? Zie je wel dat ze (de kids) ooit handig van pas zouden komen! Zijn je kinderen nog wat te jong om iets te bakken, dan kunnen ze vast wat broodjes met filet americain (of andere vette troep) voor je smeren. En een sapje voor je maken (vitamines zijn altijd goed!). En dat het een rommel wordt in de keuken? Joh, als jij je straks wat beter voelt, ruim je dat lekker op. Of je gooit er wat geld tegenaan (twee euro?) en je laat je kids het doen.

Ga naar de bios

Een paar uurtjes in een donkere ruimte is normaal gesproken wat je heel goed kunt gebruiken om te herstellen van je kater, maar dat betekent niet dat je niets leuks met je kinderen kunt doen! Combineer het één met het ander. Neem ze mee naar de film – doe je ze sowieso een plezier mee en jij kunt lekker uitrusten! Veel Pixar- en Disney-films zijn trouwens hartstikke leuk voor ouders, dus het wordt nog genieten ook terwijl je je tegoed doet aan een enorme emmer gezouten popcorn en je vochtgehalte op peil brengt met een grote cola (ja, dat zou idealiter water moeten zijn, maar ik weet ook wel dat je vandaag meer zin hebt in cola).

Maak een wandeling

Het laatste waar je nu aan moet denken, is waarschijnlijk wandelen, maar het huis uitgaan om wat frisse lucht naar binnen te happen, doet echt wonderen voor je kater. En vergeet niet dat je kinderen ook wat lichaamsbeweging nodig hebben, juist op deze eerste dag van het nieuwe jaar (wilde je niet wat vaker met het hele gezin gaan wandelen? Ideaal om daar meteen vandaag mee te starten). Dus ga naar het park in de buurt, het bos, de duinen, het strand of de hei en sluit de wandeling af met een lunch bij het dichtstbijzijnde pannenkoekenhuis (ideaal!). Als jullie daarna thuiskomen, heb je wel een tukje op de bank verdiend. ‘Komt door de frisse lucht, daar word ik zó slaperig van!’.

Ga naar het zwembad

Deze suggestie is misschien wat gevaarlijk, want je wil geen gênante kotsincidenten (sorry, dit wil je in je huidige toestand ook niet lezen, vergeet maar meteen wat ik heb gezegd). Maar als je kinderen ietsje ouder zijn (en in het bezit van hun A- en B-diploma), kun je best met ze naar een subtropisch zwemparadijs. Ga jij even lekker in de sauna de alcohol uitzweten (ook lekker voor de mensen naast je, haha). En reset je hele lijf even door daarna onder de ijskoude douche te gaan staan. Dat stimuleert de bloedcirculatie en helpt de afvalstoffen je lijf te verlaten. Echt. Als dat niet helpt, raden we aan dat je de snoepautomaat bij het zwembad plundert. Of bittergarnituur bestelt bij de zwembadbar.

Ga op familiebezoek

Heb je onwijs veel zin in een stevige avondmaaltijd, maar moet je even echt niet aan koken denken? Dan is op bezoek gaan bij familie een perfecte oplossing. En een middag of avond met je ouders en/of je broer/zus betekent dat er ook anderen zijn die je kinderen kunnen vermaken. En dus kunnen koken! We zien hier een win-win-situatie (alweer!) Je kunt – dat hangt er vanaf hoe meegaand je familie is – ook nog een griepje faken, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je die vieze uitgaansschoenen niet meer aan hebt en je tanden echt goed gepoetst zijn.

Als het allemaal echt niet mag baten

Een lekkere omelet of gekookt ei is het absolute kater-ontbijt. Deze zorgen voor proteïnen en B-vitaminen. Vermijd vettig eten en kruidenthee. Kruidenthee kan de afbraak van alcohol vertragen en vet eten kan te zwaar zijn voor je maag. Mocht je je nou echt helemaal beroerd voelen, neem dan ibuprofen. Begin niet aan paracetamol, want de combinatie paracetamol en alcohol is slecht voor je lever en nieren. Het drinken van sportdranken zoals AA kunnen je kater tegengaan, omdat deze drankjes gemaakt zijn om extreme dehydratie en verlies van zouten en mineralen tegen te gaan.

Maar onze beste tip…

Voorkom dat je een kater krijgt! Dus zorg voor een stevige maaltijd voordat je op stap gaat, drink een glas water of fris (multivitamine is erg goed, alcohol verbruikt veel vitamines namelijk) na elk wijntje (biertje, cocktail, etc.). En, helemaal fijn: laat je kinderen bij opa en oma slapen! Als je in bed ligt en merkt dat je toch wel erg misselijk bent, zet dan je blote voet op de grond. Hierdoor word je minder draaierig of misselijk!

Heb jij nog andere anti-katertips die je kunt uitvoeren met je kinderen om je heen? Deel ze op onze Facebook.

Heb je ervoor gekozen om met het hele gezin naar de bioscoop te gaan? En wordt het inderdaad een Pixar-film? Let dan hierop, mocht je je niet kunnen concentreren op het verhaal.>

Meer leuke content? Like ons op Facebook