Wat we kunnen leren van peuters die steeds vragen: waarom?

Persoonlijk

Kleine kinderen vragen gemiddeld 75 keer per uur (ja, per úúr) waarom iets gebeurt. Volgens succesvol zakenman Taiichi Ohno van Toyota kunnen we daar nog heel veel van leren. Door zelf veel waarom-vragen te stellen komen we heel makkelijk tot de kern van onze struggles.

‘Mam! Waarom moet ik mijn jas aan?’ ‘Omdat je anders ziek wordt’ ‘Waarom word ik ziek?’ ‘Omdat je dan kou vat’ ‘Wat is kou vatten?’ en ga zo nog maar even door. Superschattig, maar soms weet je van gekkigheid niet meer wat je moet antwoorden. We kunnen ze niks kwalijk nemen, want dat is de manier waarop kinderen de wereld leren ontdekken.

Niet gek

Maar al dat ge-waarom is helemaal zo gek nog niet. Taiichi heeft zijn zelfreflectie-methode er zelfs op gebaseerd. Die heet ‘Vraag vijf keer waarom’ en het helpt je tot de kern van het probleem te komen. Zijn manier, die nu online gedeeld wordt, stamt al uit de jaren vijftig en is hartstikke effectief. De methode heeft Taiichi oorspronkelijk ontwikkeld om de workflow bij Toyota te verbeteren.

Een voorbeeld:

1. Waarom is de robot ermee gestopt? Omdat het circuit overbelast is, is er een zekering gesprongen.
2. Waarom is het circuit overbelast? Omdat er onvoldoende smeer op de lagers zaten, waardoor ze vastliepen.
3. Waarom zat er onvoldoende smeer op de lagers? Omdat de oliemachine onder de robot niet voldoende olie rond circuleert.
4. Waarom circuleert de oliemachine niet voldoende olie? Omdat hij verstopt zit met metaalkrullen
5. Waarom zitten er metaalkrullen in de oliemachine? Omdat er geen filter op zit.

LEES OOK: 10 levenszaken die je beter zo snel mogelijk achter je kunt laten

Oplossing: een filter in de oliemachine plaatsen, waardoor alle negatieve gevolgen verdwijnen en de machine zijn werk kan doen. Zie de machine als het probleem en het filter als de oorzaak. Dit werkt met alle andere situaties precies hetzelfde, bijvoorbeeld deze situatie op je werk:

1. Waarom heeft de klant niet voor ons voorstel gekozen? Omdat ik te weinig tijd had om te presenteren
2. Waarom had je te weinig tijd? Omdat ik te langdradig was tijdens mijn presentatie
3. Waarom was je langdradig? Omdat ik de presentatie niet geoefend heb de avond ervoor
4. Waarom heb je niet geoefend? Omdat er een vriendin langskwam en ik andere dingen te doen had
5. Waarom kwam die vriendin langs? Omdat…

De kern van het probleem

Zodra je bij de kern van het probleem of de moeilijke situatie bent aangekomen, kun je het knooppunt oplossen en de weg vrijmaken voor de volgende keer dat je in dezelfde situatie belandt. Zie het als een leerproces wat je jezelf en je kinderen kunt aanleren. Hebben ze een vervelende ruzie gehad met een kindje op school, ga dan eens rustig aan tafel zitten en help ze met het vinden van de oorzaak door samen vijf vragen te stellen. Grote kans dat ze het nog leuk vinden ook.

9 x gekke gewoontes die bewijzen dat je hartstikke slim bent

Quartz