Depri? Geen energie? Vet op bovenbenen? Probeer deze voeding eens

Onze hormoonhuishouding lijkt soms wel een jungle, en kost ons meestal een half leven om erachter te komen welke hormonen een rol spelen op ons lichaam en geest. Vaak geven je hormoonschommelingen vervelende klachten die vaak niet door een arts gekoppeld worden aan je hormonen. Of zelfs als het wel aan je hormoonhuishouding gekoppeld wordt is het antwoord een medicijn.

Hoewel medicijnen natuurlijk goed werk verrichten, zijn er ook een aantal dingen die jij zelf kunt doen om je hormonen op een natuurlijke manier in het gareel te krijgen.

Oestrogeendominantie

Eigenlijk hoeft een oestrogeendominantie helemaal niet te betekenen dat je teveel oestrogeen of te weinig progesteron aanmaakt. Het betekent dat er een disbalans is.

Disbalans

Soms kunnen je hormonen dusdanig uit balans raken dat je daar ernstig last van kunt hebben. Zo kun je problemen krijgen met je schildklier, gewichtstoename, humeur schommelingen, vocht vasthouden, opvliegers en onregelmatige ongesteldheid.

Voeding

Je hoeft dus niet meteen naar de dokter te rennen (mag wel natuurlijk). Maar als je graag een natuurlijke aanpak wilt proberen kan deze voeding een handje helpen:

1. Vezels

Waarom? Omdat vezels niet alleen zorgen voor die strakke platte buik, maar ze helpen bij het afvoeren van oestrogeen. Lekker aan de groente en fruit dus!

2. Zink

Dit mineraal heb je nodig om een ovulatie te laten plaatsvinden. En bij de ovulatie wordt er vervolgens weer progesteron geproduceerd. Niet zo’n fan van rood vlees en kip? Dan kun je zink halen uit schaaldieren. Ben je helemaal vega? Dan vind je het in peulvruchten en noten.

3. Vitamine B6

Vooral als je last hebt van stemmingswisselingen, acne en gewichtstoename kan een extra portie vitamine B6 je opvrolijken. Je kunt supplementen slikken, of een extra handje zonnebloempitten eten. Ook in lever, kalkoen en zalm vind je een fijne hoeveelheid B6.

4. Magnesium

Vooral als je last hebt van stress of menstruatiekrampen, wil je graag wat magnesium binnen krijgen. Dit mineraal zorgt er namelijk voor dat je spieren ontspannen. Je vindt magnesium o.a. in spinazie, chocolade, avocado en vette vis.

5. Vitamine C

Wil je je lichaam nu echte en progesteron boost geven? Neem dan voldoende vitamine C: (vooral rode) paprika, spinazie, spruitjes, peultjes, kiwi en zwarte bessen.

6. L-arginine

Doordat dit molecuul zorgt voor een verwijding van je bloedvaten, helpt bij de opbouw van je spieren en de afvoer van vet. Je hebt dit nodig voor een goede doorbloeding naar alle organen: dus ook je geslachtsorganen. Ook dit molecuul vind je terug in noten en zaden, maar ook in eieren en cacao.

7 tekenen dat een opgeblazen gevoel duidt op hormonale disbalans

Ellen Daenen

Reageer op artikel:
Depri? Geen energie? Vet op bovenbenen? Probeer deze voeding eens
Sluiten