Deze 7 dingen maken je vermoeider dan je zou denken

Persoonlijk

Haal jij de 8-uur-slaapnorm voor goede nachtrust? Nee, wij ook vaak niet. Kinderen, werk, een avondje uit en andere belangrijke dingen in ons leven zorgen ervoor dat je soms écht een slaapgebrek hebt. Of iets vaker dan soms. Maar misschien helpt het al als je deze dingen eens anders aanpakt. Deze 7 gewoontes doen namelijk meer slecht dan goed.

Volgens de National Sleep Foundation zouden we 7 tot 9 uur slaap moeten pakken per nacht. Hallo, uitdaging. Uiteraard verschilt dat ook weer per persoon. Vandaar dat we laatst al over een slaapcalculator schreven, waarmee je je ideale bedtijd kan bepalen.

Maar slaap is nog niet alles. Als je onderstaande tips opvolgt, merk je misschien al een groot verschil.

1. Die eeuwig zware tas

Je tas heb je bijna elke dag wel nodig. Maar pas op met al die items die je er just in case in stopt. Het gewicht doet meer met je dan je misschien zou verwachten. Misschien geen verrassing, maar je kunt er serieuze schouderproblemen van krijgen. Dat heeft natuurlijk effect op je lichaam, waardoor je veel vermoeider bent. Switch gedurende de dag in ieder geval van schouder en probeer de inhoud tot het broodnodige te beperken.
En leer je kinderen op de middelbare school dus ook echt gebruik te maken van hun kluisje zover dat kan.

2. Koffie-overschot

Hoewel een paar koppen koffie je af en toe kunnen oppeppen, kan het je lichaam juist in de war brengen.
Cafeïne drijft vocht af, dus na een tijdje kom je vocht (lees: brandstof) tekort. Daardoor gaat je lichaam door met een brandstoftekort, dat je flink uitput. Voor elke kop koffie moet je je vochtlevel dus aanvullen met een glas water (geldt overigens ook voor alcohol). Daarnaast kom je door teveel cafeïne moeilijker in slaap, grijp je ‘s ochtends weer naar een nieuw bakkie, waardoor de cirkel in stand blijft. Dus liever gewoon helemaal minderen met koffie.

3. Té comfy kleding

Ja, dat kan dus echt. Het is een soort braingame. Experts hebben na onderzoek geconcludeerd dat als je te zachte en relaxte kleding overdag aan hebt, je brein en lichaam denken dat het bedtijd is. Doe je aan thuiswerken?
Dan komt dit je wellicht bekend voor. Een duidelijk signaal dat je voor een productieve dag dus ‘s ochtends gewoon je normale kleding aan moet trekken.

LEES OOK: 10 levenslessen waar je een stuk gelukkiger van wordt

4. Teveel fruit

Niks mis met fruit als tussendoortje. Integendeel! Maar de keerzijde: het suikergehalte in de meeste fruitsoorten is vrij hoog en zorgt later voor een dip. Eet daarom samen met je fruithap een handje noten. Deze vetten en proteïnen helpen de suiker beter te verwerken.

5. Stress

Die kon natuurlijk niet ontbreken. Hoewel je aan stress niet altijd kan ontkomen – en je echt door sommige dingen heen moet – kun je ook maatregelen voor jezelf treffen. Stel zo min mogelijk persoonlijke deadlines. Jezelf teveel opleggen eist uiteindelijk z’n tol. Hoewel je er misschien energie van denkt te krijgen, levert het ook stress en een slechtere nachtrust op. Probeer daarnaast elke dag eens 15 minuten volledig te ontspannen. Doe je ogen dicht en probeer elk lichaamsdeel apart te voelen. Van je kleine teen tot je oor. Niks voor jou? 15-30 minuten een boek lezen kan ook een hoop verschil maken. En hier nog 6 instant tips voor minder stress.

6. Zorgen om een ander

Empathie kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen, maar je inlevingsvermogen moet ook een grens hebben. Vergeet niet dat de zorgen om een vriendin ook invloed hebben op jóuw rust en humeur. Probeer er niet teveel over na te denken vlak voordat je gaat slapen. Geef het op een ander moment weer ruimte. Uiteraard mag je te allen tijde een luisterend oor bieden, maar voor heftige problemen kan ze beter professionele hulp inschakelen. Ook jij mag haar daarop wijzen. Achteraf zal ze dat goed begrijpen.

7. Te weinig beweging

Je hoeft niet direct te oefenen voor een marathon, maar gebrek aan beweging zorgt ervoor dat je minder fit bent. Iedere dag een halfuur beweging is minimaal voor een gezonde levensstijl. Ook goed voor een break tijdens een lange werkdag of om stress even te ontladen: ga buiten effe een blokje om.

Nog meer Famme? Volg ons ook op Instagram.

Meer leuke content? Like ons op Facebook