Deze ‘goede’ gewoonten zijn dus eigenlijk heel ongezond

Body & beauty

Ja, we zullen minderen met de wijn. De sigaretten zijn zo goed als de deur uit. En we hebben al een blik geworpen op de site van de yogaschool. Maar er zijn ook genoeg goede gewoonten die vallen in de categorie ‘regelrechte instinkers’. En bedankt.

Denk je verantwoord bezig te zijn, is het weer niet goed. Deze gewoonten hebben een hoog yeah right-gehalte. En wij maar karmapunten verzamelen.

1

Slaap inhalen

Heb je er een korte nacht opzitten en ben je van plan de volgende nacht even flink wat uren in te halen? Verloren zaak, want dit kan dus helemaal niet. Je lichaam haalt automatisch de schade in door de vaste slaap (REM) aan te passen, niet door langer te slapen. Hierdoor raak je vanzelf weer uitgerust. Daarom is het ook zo belangrijk om een goed slaapritme te hanteren.

2

Uitslapen

Een favoriet onder veel mensen, zeker menig (nieuwbakken) ouder hallucineert hier regelmatig over. Maar uit onderzoek van de Universiteit van Pittsburg blijkt het niet heel goed te zijn. Wanneer je namelijk doordeweeks vroeg je bed uit moet, is uitslapen in het weekend geen goed idee. Lang slapen verstoort namelijk ons bioritme en ontregelt geheugenfuncties. En de kans op aandoeningen als diabetes of hartkwalen wordt groter. Het beste is elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen en weer op te staan.

3

Water uit flesjes

Hartstikke handig voor onderweg, maar zéker niet per se gezonder. Er doen genoeg spookverhalen de ronde over de kwaliteit van water in de flesjes, zo zou het plastic in het water terecht komen of het water zou gewoon kraanwater zijn. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de groei van de plastic soep in de Grote Oceaan, waar we op deze manier aan bijdragen. Lekker dan.

4

Voedingssupplementen

Voordat we slechte verhalen de wereld in helpen: deze valt in de categorie ‘twijfelachtig’. Nog altijd is er onenigheid over of voedingssupplementen wel of niet slecht voor je zijn. En dan is het alsnog de vraag welke (met zóveel merken) je moet kopen en hoeveel je moet slikken. En ben je dan gezond bezig? Volgens verschillende onderzoeken zouden supplementen schadelijk zijn voor je lever en mogelijk zelfs bepaalde vormen van kanker of hart-en longziekten veroorzaken.

5

Antibacteriële zeep

Was het voorheen vooral handig op vakantie of tijdens lange reizen, tegenwoordig is elk kantoor, hotel en winkel voorzien van een pompje met handgel. Want de grote boze buitenwereld zit vol met besmettelijke virussen en bacteriën, en aan jouw lijf geen polonaise. Maar nu blijkt er in de handgel triclosan te zitten, een bacteriedodend en schimmelwerend stofje dat kan zorgen voor hart-en spierproblemen. Ook zou het juist de goede bacteriën op je handen doden en daarmee de groei van slechte bacteriën in de hand (ha-ha) werken.

6

Vetvrije voedingswaren

Ofwel: de ‘light’-producten. Gelukkig weten steeds meer van ons dat deze producten misschien wel minder vetten bevatten, maar daarmee niet per se gezonder zijn. Vetvrije producten zijn in de meeste gevallen vrij smakeloos, waardoor fabrikanten andere ingrediënten zoals zout, suiker, verdikkingsmiddelen en smaakversterkers toevoegen. Bovendien bevat een product daardoor alleen nog maar meer calorieën.

Superfood-alert! 7 gewoonten om over te nemen uit het Aziatische dieet>

7

Boven de wc hangen

Plassen op een openbaar toilet is niet de schoonste zaak van de wereld. Je rilt al bij de gedachte dat je de deurklink, laat staan de wc-bril, aan moet raken. Dus zijn wij vrouwen getraind in het squatten boven de wc (we kennen allemaal de Franse hurktoiletten). Zó charmant ook. Dus het is goed voor het trainen van je bilspieren, maar niet voor je bekkenbodemspieren, want die komen dan onder extreme spanning te staan waardoor je meer kans loopt op een blaasontsteking.

Oké, dus je hebt een aantal slechte gewoonten. Zo dump je ze (voorgoed!)>

Meer leuke content? Like ons op Facebook