Deze Nederlandse kledingmerken zijn niet helemaal fair…

Redactie 12 nov 2015 Lifestyle

Laten we even terugspoelen naar 24 april 2013. Op die dag stortte in Bangladesh het Rana Plaza gebouw in, de dodelijkste ramp ooit in een textielfabriek en als de dodelijkste architectonische ramp in de moderne geschiedenis. Ruim 1100 mensen kwamen om, meer dan tweeduizend raakten gewond. Vooral vrouwen die werkten in de vele textielfabrieken die in het pand gevestigd waren.

De ramp bracht internationale namen als Benetton, Mango, Primark en Walmart in diskrediet, aangezien o.a. zij er een fabriek hadden. Tegen de betrokken ambtenaren, eigenaren van enkele fabrieken en de eigenaren van het pand loopt nog steeds een rechtzaak met de doodstraf als inzet.

Logisch dat kledingmerken in reactie op deze rampt duidelijk wilden laten blijken dat zij hun werknemers in lagelonenlanden niet in dergelijke omstandigheden hadden werken. Zij niet, natuurlijk niet.

Van ‘zij’ maak ik voor het gemak even ‘wij’. Want van ons land mag je verwachten dat het duurzaamheid, bescherming van klimaat en milieu, en natuurlijk de arbeidsomstandigheden van haar wereldwijde werknemers serieus neemt.

Niet dus.

De winnaars: Kings of Indigo en Kuyichi

Rank a Brand deed in samenwerking met de Schone Kleren Campagne onderzoek naar de duurzaamheid van honderd Nederlandse kledingmerken. Met een bemoedigend A-label (topmerk!) tot een misprijzend E-label (niet kopen!) achter de naam tot gevolg.

kledingmerken

Het resultaat is tamelijk shocking: van de honderd merken zijn er slechts twee die een B-label (goed op weg) verdienen: de spijkerbroekenmerken Kings of Indigo en Kuyichi. Voor de formaliteit: Kings of Indigo had welgeteld één punt meer dan Kuyichi. Beide merken hebben een behoorlijk klimaatbeleid, maken veelvuldig gebruik van milieuvriendelijkere materialen en werken aan betere omstandigheden. Dit laatste heeft mede te maken met het feit dat Kings of Indigo en Kuyichi lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Kuyichi is bovendien lid van MADE-BY. Deze organisaties zetten zich in voor betere arbeidsomstandigheden en milieuvriendelijke materialen, meldt het rapport.

Negatief koopadvies

Goed, dat zijn dus precies twee merken die ‘goed op weg’ zijn, en geen enkele ontvangers van de A-status. En dat tegenover de overgrote meerderheid die het E-label ontvangen heeft. Merken als Action, De Bijenkorf, America Today, Perry Sport, Scapino, Sissy Boy, Sting, SuperTrash, Dept, Gsus, Gaastra, Oilily, V&D, Wehkamp en de Wibra hechten volgens dit onderzoek nauwelijks of geen enkel belang aan duurzaamheid en hier ook te weinig over communiceren. Het advies van de onderzoekscommissie is kristalhelder: niet kopen!

Daarnaast zijn er zeventien merken die aan de ondergrens (D-label) bungelen, waaronder Bristol, CoolCat, Cora Kemperman, Zeeman, Vanilia, We Fashion, Imps&Elfs, Hunkemöller en – I hate to say it – HEMA. Mud Jeans en G-Star krijgen als enige het C-label (redelijk op weg, kan beter). Opvallend is dat dit net als Kings of Indigo en Kuyichi om spijkerbroekenmerken gaat.

C&A ontspringt de dans

Interessant: C&A is door zijn interessante constructie – hoofdkantoren buiten Nederland (België en Duitsland), maar wel eigendom van een Nederlandse familie – niet in het onderzoek meegenomen.

kledingmerken

Hoe je als merk in aanmerking komt voor een hogere score? Door bescherming van klimaat en milieu hoog in het vaandel te hebben staan, bijvoorbeeld door milieuvriendelijke materialen te gebruiken. Daarnaast zijn betere, eerlijke arbeidsomstandigheden voor het personeel een belangrijke uitgangspunt in de ranking.

Volledig schone kleding: haalbaar?

Om er nog een pijnlijk percentage in te gooien: 99 procent van onze kleding is niet volledig schoon. Met volledig schone kleding wordt kleding bedoeld waarvoor, om het te maken, geen mensen worden uitgebuit en het milieu zoveel mogelijk wordt ontzien.

De realistische scepticus vraagt zich af of dat streven in de competitieve, commerciële wereld anno 2015 een haalbaar ideaal is. Toch laten verschillende buitenlandse kledingmerken betere scores zien dan de Nederlandse, dus verbetering is minimaal mogelijk. Minimaal.

Meehelpen? Ja!

En laten we daar allemaal een handje bij helpen. Ga naar de website van Rank a Brand en stuur je favoriete, wellicht niet brandschoon scorende merk, een berichtje (vul in de zoekbalk rechtsboven het naam van je merk in of scrol langs de pagina’s, en dan ‘geef een zetje’ aanklikken). Ik heb er zojuist eentje naar HEMA gestuurd.

Wil je meewerken aan een beter milieu? Hier vind je duurzame producten voor je kids >

Reageer op artikel:
Deze Nederlandse kledingmerken zijn niet helemaal fair…
Sluiten