De reden waarom het dieet van je favoriete BN’er voor jou niet werkt

Samantha Lakker 30 aug 2018 Body

Jij hebt ook vast weleens een dieettip van een BN’er gelezen en gedacht waarom niet? Ik kan het best proberen. Als de dag beginnen met een groene smootie en lunchen met een salade betekent dat we er op onze 49ste hetzelfde uit zouden zien als Jennifer Lopez, ja dan nemen we alles van deze mensen aan.

Maar nee hoor. ‘Je zal geen Jennifer Aniston worden als je eet als Jennifer,’ vertelt weight-loss expert Charlie Seltzer. Hetzelfde geldt voor de eetgewoonten van Katja Schuurman, Kim Kardashian en Doutzen kroes. Of het nou je doel is om af te vallen of om je eetgewoonten om een andere reden te verbeteren, dit is de reden waarom het dieet van je favoriete BN’er voor jou waarschijnlijk niet werkt (en dat is helemaal prima):

Iedereen zijn metabolisme is anders

De snelheid van je ruststofwisseling, het aantal calorieën dat je in je rust verbrandt, is voor iedereen anders en gebasseerd op heel veel verschillende variabelen zoals je lengte en gewicht, genen, geslacht, activeitsniveau, huidig dieet en spiermassa. De kans dat jij precies dezelfde hoeveelheid calorieën of micronutriënten zoals eitwitten, koolhydraten en vet nodig hebt als een celeb is dus vrij klein, volgens Seltzer. ‘Diëten zijn simpelweg niet one size fits all’, vertelt hij. ‘Het is alsof je door de bril van iemand anders kijkt. De kans dat jij even scherp ziet als de eigenaar van de bril is vrij klein.’

Denk er maar eens over na: stel je voor dat je twee keer zo actief bent als een influencer die je volgt. Je eet precies wat zij eet maar je voelt je misschien wel erg moe en hebt veel meer honger hebben dan haar, omdat je lichaam waarschijnlijk meer brandstof nodig heeft, aldus Seltzer. Het is het beste om een dieet te vinden dat gebasseerd is op jouw specifieke energiebehoeften, wat kan betekenen dat jij misschien meer eten dan een ander, maar je wel veel beter voelt en geen last hebt van hangry-buien (we’ve all been there!).

Vergeet niet dat het best lastig kan zijn om te berekenen hoeveel calorieën je in je rust en door activiteit verbrandt zonder de hulp van een expert.

Geen gluten of een vegandieet is ook niet altijd de oplossing

Het weglaten van bepaalde ingrediënten is ook niet altijd het antwoord op alles. ‘Echte voedselgevoeligheden komen minder vaak voor dan mensen denken’, zegt Seltzer en merkt op dat sommige mensen – inclusief bekende mensen – zich rot voelen na het eten van een bepaald ingrediënt, ten onrechte de schuld geven aan iets als bijvoorbeeld gluten.

Als je zelf geen vervelende symptomen ervaart na het eten van bijvoorbeeld kaas of brood, zal het weglaten van geliefd voedsel van je favoriete BN’er je lichaam waarschijnlijk niet op een aanzienbare manier beinvloeden. – tenzij, zegt Seltzer, de verandering uiteindelijk de totale impact beïnvloedt van het aantal calorieën dat je per dag eet. Als je je dagelijkse pizzapunt vervangt door een gluten- en lactosevrij alternatief met ongeveer hetzelfde aantal calorieën, eindig je gewoon weer waar je begon.

Roeien met de riemen die je hebt

Laten we heel eerlijk zijn, we hebben niet allemaal een personal chef en de middelen om een personal trainer in te schakelen  die je helpt om je doel te bereiken, terwijl heel veel BN’ers dit wel hebben. ‘De meeste beroemdheden hebben meer middelen dan de gemiddelde mens,’ vertelt Seltzer, verwijzend naar hun kapitaal, ingehuurde hulp en flexibele werkschema, die meal prepping bijvoorbeeld tot een makkie maken.

Het roer helemaal omgooien werkt niet altijd

‘Hoe meer je afwijkt van je natuurlijke neigingen, hoe slechter je je gaat voelen’, zegt Seltzer over drastische veranderingen die stamppotliefhebbers ertoe aanzetten sushi te bestellen. ‘Een plan dat beter past bij je huidige eetgewoonten, waar je zo weinig mogelijk verandert, zal gemakkelijker te volgen zijn.’

Je weet niet wat er achter de schermen speelt

Acteurs en influencers die extreme diëten volgen om hun lichaam compleet te veranderen, om een personage te spelen of om hun lichaam in een strak jurkje te wurmen om over de rode loper te wandelen, kunnen aanvullende maatregelen hebben genomen waar jij helemaal niks van weet, aldus Seltzer, die zich vaak afvraagt of gewichtsverliespillen en andere eetlustremmers achter de lichamen van veel BN’ers schuilgaat. ‘Je krijgt nooit het hele plaatje te zien’, zegt hij over hun foto’s. ‘De diëten die ze delen laten misschien niet zien wat ze elke dag doen – ze zouden extreme maatregelen kunnen nemen, omdat het hun werk is om voor een rol 20 kilo te verliezen in zes weken.’

Kortom

Beroemdheden die beweren dat hun dieet bestaat uit meer groenten eten, minder bewerkte voeding consumeren en kleinere porties te eten, hebben het wel aan het goede eind. ‘Dat is een goed idee voor iedereen’, vertelt Seltzer, maar hun dieet is over het algemeen niet perse ideaal voor jou. Laat de gewoontes van je favoriete celeb niet de plaats innemen van je gezond verstand.

Reageer op artikel:
De reden waarom het dieet van je favoriete BN’er voor jou niet werkt
Sluiten