Zó laat je je telefoon thuis op vakantie (zonder helemaal gek te worden)

Persoonlijk

Pas wanneer je je telefoon thuislaat en even niet bereikbaar bent, heb je écht vakantie. Maar hoe doe je dat zonder in paniek te raken omdat je misschien levensbelangrijke appjes mist of te hyperventileren bij het idee dat je niet meer op Google Maps kan terugvallen als jullie hopeloos verdwalen? 

Digitale detox

Het toverwoord is: loslaten. Maar ja, da’s natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je in het dagelijks leven vergroeid bent met je smartphone. Toch is de zomer het uitgelezen moment voor een digitale detox. Niet meteen in de stress schieten; wij loodsen je er stap voor stap doorheen en beloven dat je deze vakantie uitgeruster dan ooit terugkomt.

1. Overtuig de rest

Als je bij dat gezellige strandtentje tegen iemand aan zit te kijken die over z’n telefoon gebogen zit, wil je natuurlijk ook meteen je mobiel checken. Overtuig al je reisgenoten van het nut van een digitale detox. Om je alvast wat munitie te geven: uit onderzoek blijkt dat afhankelijk zijn van je telefoon zorgt voor een hoger risico op mentale problemen en een slechte nachtrust. Bovendien is het een stuk moeilijker echt te genieten van het moment met een continu oplichtende telefoon in je vizier.

2. Gone fishin’

Zijn mensen van je gewend dat je altijd snel reageert? Hang dan een metaforisch ‘gone fishin’-bordje op. Stel een out of office in waarin je meedeelt dat je op vakantie bent en je mail dus niet leest. Verkondig niet op Facebook of een ander social medium dat je met je billen op een tropisch strand rondhangt – je weet nooit of er iemand met verkeerde intenties (lees: een inbreker) meeleest.

LEES OOK: Op vakantie? Deze slimme inpaktips zorgen voor een stressvrije trip

3. Stel een goede vriend op de hoogte

Ben je bang dat er iets vreselijks gebeurt nét op het moment dat jij besluit vakantie te vieren met je telefoon in het hotelkluisje? Laat dan een goede vriend(in) of familielid weten waar je uithangt. Geef de contactgegevens van je verblijf door zodat je in geval van nood altijd bereikbaar bent.

4. Stel doelen

Ben je er niet klaar voor om meteen alle banden met de buitenwereld door te snijden? Bouw het dan rustig op. Begin bijvoorbeeld door met jezelf af te spreken dat je je mail alleen ‘s ochtends en ‘s avonds mag checken. Laat na een paar dagen je telefoon in de hotelkamer als jullie een dag naar het strand gaan. Tegen het einde van de vakantie kun je prima 36 uur zonder telefoon (en heb je het misschien niet eens in de gaten).

5. Bedenk consequenties

Spreek bijvoorbeeld met je reisgenoot af dat je voor iedere minuut die je toch op je telefoon kijkt een euro in de vakantiepot stopt. De wetenschap dat je telefoongedrag niet ongestraft voorbij gaat, zorgt ervoor dat je weer de controle terugneemt.

6. Laat je FOMO los

Oftewel: de Fear Of Missing Out. Het hele idee van een digitale detox is namelijk dat je niet hoeft te weten wat er thuis gaande is. Het probleem met FOMO is dat je blik naar buiten gericht is in plaats van naar binnen. Als je altijd bezig bent met ergens anders, doe je nooit helemaal mee in jouw wereld en leef je niet in het nu.

7. Creëer fysieke grenzen

Het is vrij makkelijk om je telefoongedrag simpelweg onmogelijk te maken. Laat je oplader bijvoorbeeld thuis. Dat zorgt ervoor dat je zo spaarzaam mogelijk met je telefoon omgaat. Ben je iemand die om de haverklap Instagram/Facebook/Twitter checkt? Simpel: verwijder die apps. Natuurlijk kun je ze altijd weer opnieuw op je telefoon zetten, maar de drempel om dwangmatig updates te bekijken ligt in ieder geval een stuk hoger.

8. Leg het moment vast met een polaroidcamera

Ha, dacht je dat vakantiefoto’s maken een goed excuus is om je telefoon 24/7 bij je te hebben? Helaas. Met een polaroidcamera kun je prima mooie vakantieherinneringen vastleggen. Bovendien geven die je meteen een fysiek aandenken in plaats van die honderden kiekjes die ergens in de krochten van je telefoon verdwijnen om na de vakantie nooit meer naar om te kijken.

LEES OOK: Té herkenbaar hoe deze moeder een dag uit de zomervakantie beschrijft

9. Koop een kaart

Oh ruzie maken over de route met een oude kaart in plaats van Google Maps, de nostalgie! Als dat geen idyllische vakantieherinneringen oproept… Met een beetje teamwork komen jullie er wel uit en is de beloning des te groter wanneer je de bestemming gevonden hebt.

10. Hou jezelf bezig

Wanneer je iets aan het doen bent, graai je niet in een reflex naar je telefoon. Ga wandelen, huur een fiets, duik in het zwembad, heb een goed gesprek met je partner… en wanneer het tijd is om echt te niksen, pak je dat boek dat je al zo lang wil lezen of ga je op een strandbed liggen om alleen naar het ruisen van de zee te luisteren. Net als spieren hebben ook je hersenen tijd nodig om te herstellen. Zo stel je jezelf in staat om te groeien en onthou je dingen beter. Stilte is noodzakelijk om je hersenfunctie zo goed mogelijk te laten werken.

11. Verwen jezelf

Een digitale detox voelt misschien als een straf, maar beschouw het juist als een beloning. Omdat de voordelen eindeloos zijn, is je telefoon wegleggen niet meer dan goed voor jezelf zorgen. Een digitale detox werkt hetzelfde als welke andere detox dan ook. Zodra je merkt dat je best zonder social media kan, zie je pas in hoe verslaafd je eigenlijk was en heb je meer zeggenschap over wanneer je het weer toelaat in je leven.

Volgens onderzoek is het trouwens veel beter om twee weken op vakantie te gaan in plaats van één. 

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Reader's Digest