Wetenschap zegt: discussiëren op social media heeft weinig zin

We hebben ons allemaal wel eens laten verleiden tot een discussie op Facebook, maar even eerlijk: hoe vaak is het nou voorgekomen dat je daar écht een goed gevoel aan overhield? De wetenschap bevestigt nu wat we eigenlijk al vermoedden: met elkaar in discussie gaan op social media is vrijwel zinloos. 

Slagingskans

Althans: dat ligt eraan wat je doel is. Als je een discussie aangaat in de hoop dat iemand van mening verandert, is de kans klein dat je daarin slaagt. Slechts één op de vijf mensen zijn ooit van gedachten veranderd na een woordenwisseling op Facebook. Alsof die 20 procent slagingskans nog niet ontmoedigend genoeg is, hebben onderzoekers nóg een reden gevonden om jezelf de moeite te besparen.

Komt ‘ie: de effectiefste manier om je mening te laten horen, is door die hardop uit te spreken. Ook als de persoon tegenover je het niet met je eens is, zorgt het uitspreken ervoor dat je ‘intellectueler en warmer’ overkomt dan wanneer je je mening opschrijft.

Rationeel en intelligent

Onderzoekers van de universiteit van Berkeley en Chicago lieten mensen hun mening over abortus, de oorlog in Afghanistan en rapmuziek versus country delen. Hun opinies werden verdeeld over drie verschillende groepen. De ene groep kreeg de mening te zien op video, de ander kreeg een geluidsfragment en de derde groep moest het doen met een transcript. Daarna beoordeelden de deelnemers hoe cultureel onderlegd, rationeel en intelligent de persoon die z’n mening deelde overkwam.

Het resultaat: de groepen die de video en het audiofragment te zien en horen kregen, bestempelden de mensen met een mening vaak als verfijnd en warm – zelfs als ze het niet met die persoon eens waren.

–> @Suus: ik heb het gevoel dat hier iets mist, de crux waarom het dus geen zin heeft om je mening alleen op papier/scherm te verkondigen (sorry).

Intonatie

De onderzoekers ontdekten dat ook als de inhoud hetzelfde is, het medium waardoor het wordt gecommuniceerd effect heeft op hoe degene die communiceert wordt beoordeeld. Het kan goed zijn dat iemands intonatie laat zien hoe bedachtzaam iemand is. Ténzij je het met iemand eens bent, dan maakt het opvallend genoeg niet uit of die mening uitgesproken of opgeschreven is.

Kortom: als er iemand in je leven is die je ergens van wil overtuigen, kun je beter de telefoon oppakken of een koffiedate regelen dan denken dat het zin heeft deze persoon (of wie dan ook) hiervan via social media te overtuigen.

8 x waarom mannen het in een discussie altijd afleggen tegen vrouwen.

Bustle

Reageer op artikel:
Wetenschap zegt: discussiëren op social media heeft weinig zin
Sluiten